Tърсене по
  • Кино панорама Фасбиндер в Дом на киното
    Кино панорама Фасбиндер в Дом на киното

ДОМА трансформира Дом на киното: Фатално винил парти в петък 13

Първото по рода си парти в известната кинолокация, с участието на DJ André Pahl (Берлин) и DJ Emil Doesn’t Drive (Sofia), е част от кинопанорамата на Райнер-Вернер Фасбиндер.


Във фаталния петък 13 май арт фондация ДОМА и Дом на киното канят всички на първото по рода си Фасбиндер винил парти. Култовата кинолокация ще бъде трансформирана в специална парти зона, в която главни действащи лица са DJ André Pahl (Берлин) и DJ Emil Doesn’t Drive (Sofia).


Двамата диджеи, които имат солиден бекграунд на берлинската парти сцена ще предложат на публиката свеж коктейл от най-доброто от диско/ денс музиката в Европа и у нас. Освен тях и плочите им, за доброто настроение на посетителите са подготвени специални визуализации в стила на Фасбиндер, барове и други изненади.


Партито е част от кинопанорамата на „лошото момче“ на новото немско кино Райнер-Вернер Фасбиндер, която ще се проведе от 10 до 18 май в Дом на киното в София.


Повече информация за ретроспективата може да научите тук.


Преди партито, от 19:30 ч., на същото място публиката ще може да види филма „Лили Марлен“ („Lili Marleen“, 1981, 120 min) – една от най-популярните ленти на Фасбиндер.
За високия градус на настроението и подчертаното берлинско усещане пък ще се погрижат Бял Щърк и Club-Mate Bulgaria.


Старт: 23 ч.
Вход: 5 лв. на място


Пет култови филма на великия режисьор от течението „ново немско кино“ Райнер-Вернер Фасбиндер ще бъдат показани на българската публика между 10 и 18 май в Дом на киното, София. Кинопанорамата е част от обновената платформа на арт фондация Дома, която трансформира познатия Дома Арт Фест в поредица от разнообразни културни събития, провеждащи се през цялата година. Ретроспективата на Фасбиндер ще бъде придружена и от специално винил парти в стила на Фасбиндер във фаталния петък 13ти, с участието на DJ André Pahl (Берлин) и DJ Emil Doesn't Drive (София), което ще преобрази Дом на киното в нестандартна денс зона.


Заглавията включени в кинопанорамата на Фасбиндер са пет от най-успешните му продукции, успели да му извоюват титлата Емблема на новото немско кино и да го наредят до най-ценните, оригинални и почитани европейски филмови творци на XX в.:


На 10 май от 19:30 ч. зрителите ще могат да видят една от първите пълнометражни работи на Фасбиндер продукцията „Катцелмахер“ (Katzelmacher, 1969, 88 min), която представя неповторимия му стил и силната му социална позиция. Черно-белият филм разказва за Йоргос –  емигрант, който се сблъсква с агресивна ксенофобия, след като се мести в квартал, населяван само от немци. Този вид социална критика, изкарваща на показ героите, които не са способни да избягат от несъвършенствата на обществото, става главна тема в творчеството на режисьора, а „Катцелмахер“ се превръща в ключов за кариерата му.


На 13 май от 19:30 ч. ще бъде показан „Лили Марлен“ („Lili Marleen“, 1981, 120 min) – един от най-популярните филми на Фасбиндер, част от поредицата, посветена на нацистка и пост-нацистка Германия, в която се проследява съдбата на немската жена. През 1938 г. в Цюрих младата певица Вили се влюбва в еврейския музикант Роберт. Войната ги разделя, а Вили става звезда в Третия райх благодарение на песента "Лили Марлен". Тя живее в лукс в Берлин, но не е забравила своя любим. За да го открие, не се колебае да стане част от съпротивата.  „Лили Марлен'' е вдъхновен от истинска история: той е свободна адаптация на живота на певицата Лале Андерсен. Като много от останалите героини на Фасбиндер, Вили е силна и упорита жена, достигнала върха на социалната йерархия и познала падението.

На 16 май от 20:00 ч. публиката ще може да види смятания за най-важен филм на Фасбиндер, в който намира отражение целият следвоенен опит на Германия „Бракът на Мария Браун” (Die Ehe der Maria Braun, 1979, 120 min). Главната роля във филма блестящо изпълнява музата на Фасбиндер, актрисата Хана Шигула. Сюжетът се фокусира върху Германия по време на възстановяването в епохата на Аденауер. Мария Браун успява да се изкачи по социалната стълбица, но трябва да заплати висока цена за успеха си. Историята завършва фатално, точно по времето когато Германия печели Световната купа по футбол през 1954 г. Филмът е номиниран за Златен Глобус през 1980, като печели и куп награди на най-престижните кинофоруми из цяла Европа, а името на Фасбиндер добива световна слава.

Ретроспективата на Фасбиндер продължава с „Лола“ (Lola, 1981, 113 min), който ще се излъчи на 17 май от 19:30 ч. 10 години след края на войната, икономиката на Западна Германия процъфтява. В малко провинциално градче, разядено от корупция, пристига строителният инженер  г-н Фон Бьом. Той е поразен от Мари-Луиз, самотна майка и дъщеря на хазяйката му. Фон Бьом обаче не осъзнава, че тя е същевременно и Лола – певица в публичен дом и любовница на Шукерт – местен строителен предприемач, чиито печалби зависят от работата на Бьом. Всичко се преобръща, когато общинарят разбира истината за своята любима. „Лола“ е тематично близък на „Синият ангел“ (1930) на Джоузеф фон Щернберг, с участието на Марлене Дитрих. Същевременно филмът на Фасбиндер е уникален сам по себе си и отново разкрива образа на немската жена, която търси любов, късмет и щастие в следвоенна Германия.
Кинопанорамата завършва със съвместния проект на Фасбиндер с режисьорите от новото германско кино "Германия през есента" (Deutschland im Herbst, 1978, 119 min.), който ще бъде излъчен на 18 май от 19:30 ч. Създаден от Фасбиндер, Шльондорф, Клуге и Райтц и още редица представители на движението, документалният филм-колаж представлява забележителен коментар, засягащ различни аспекти на вълненията със социално-политически характер в Германия през есента на 1977 г.

Селекционер на ретроспективата на филмите на Райнер Фасбиндер е проф. Мая Димитрова – ръководител на катедрата по „Кинознание и драматургия“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, лектор в деп. Масови комуникации в НБУ и научен сътрудник в Институт за изследване на изкуствата при БАН.  Проф. Димитрова ще изнесе две лекции върху творчеството на Фасбиндер – преди прожекцията на „Катцелмахер“ на 10 май, както и закриваща – на 18 май, отново в Дом на киното.

По време на откриването, 10 май, публиката ще получи възможност да закупи „Анархия на фантазията“ – селектирани текстове и интервюта на Райнер-Вернер Фасбиндер, ИК Колибри.
Партньори на ретроспективата на Фасбиндер, организирана от Арт фондация Дома, са Дом на киното и Гьоте-институт България.


За Райнер-Вернер Фасбиндер:
Райнер-Вернер Фасбиндер (1945-1982) е ключова фигура от авторското течение „ново немско кино“. Смело може да се твърди, че творчеството му от края на 60-те до началото на 80-те години на XX в. е причина течението да разцъфти. Преди всичко обаче Фасбиндер е бунтар, чийто живот и изкуство са белязани от силно противоречие. Открито бисескуален, той се жени два пъти, като едната му съпруга играе във филмите му, а другата е негов редактор. Нелепо обвиняван от недоброжелатели в антикомунизъм, мъжки шовинизъм, антисемитизъм дори антихомосексуализъм, той успява да завърши огромен брой кинопроекти (44). Всички те демонстрират неговата дълбока сензитивност по отношение на социалните аутсайдери и ненавистта му към институционалното потисничество. Някои намират филмите му за противоречиви и авангардни. Генерално обаче той е оценяван от немското общество за начина, по който иронизира комплексите му.

Фасбиндер е абсолютен антиконформист, с безпорядъчен, безумен начин на живот, обилно подхранван със стимуланти, алкохол и любовни афери. Емблематичното му кожено яке, незаменимият велосипед и бунтарският му вид стават негова запазена марка. Умира от злоупотреба с медикаменти на 37-годишна възраст, също като героя си от филма „Faustrecht der Freiheit”( Юмручното право на свободата, 1975). За краткия си живот успява да заснеме 44 филма, включително дългия 931 минути „Берлин Александерплац". Няма друг режисьор в световното кино, който да се похвали с подобна продуктивност. Той се изявява и като актьор в 36 филма, работи над 24 театрални спектакъла и създава драматургични текстове за сцена. 
Най-точно би могло да се каже, че Фасбиндер провокира силни емоционални реакции с всичко, което прави – и в личния и в професионалния си живот и именно тази негова провокативна природа би могла да се усети и преживее напълно когато зрителят гледа филмите му.

Билети:
Прожекции: 6/8 лв. на касата на Дом на киното и онлайн тук.
Парти: 5 лв. на входа на Дом на киното
Повече информация - тук, както и във Фейсбук.

За арт фондация Дома:
Арт фондация Дома е основана през 2012 г. от Мартина Стефанова и Дойчин Котларов. Основната мисия на фондацията е да осъществява стойностни събития, привличайки повече публика към културата, изкуството, градския дизайн и развитие; да провокира културен обмен и взаимодействие между местни и чуждестранни автори. Един от основните проекти на фондацията е ежегодният досега фестивал Дома Арт Фест – двустранен международен обмен с гостуваща избрана държава на артисти, творящи в сферата на съвременното изкуство. Така през 2013 г. държавата във фокус беше Южна Корея, през 2014 г. – Русия, а през 2015 г. бе Нордика, название, вдъхновено от изкуството на Северна Европа, обединяващо Дания, Исландия, Норвегия, Финландия и Швеция.
През 2016 г. Дома Арт фест се трансформира в Doma Art Events – платформа, свързана с организация и продуциране на периодични културни събития от различни жанрове на изкуството: кино, музика, изложби, съвременен пърформънс, обменни програми, както и бъдещи фестивални събития. Началото на платформата бе положено със съорганизацията на мащабното „Reinvent“  The Pool парти на Absolut на 11 март 2016 г.
Освен тези инициативи, фондацията продуцира и подкрепя и други проекти за подобряване на градската среда, като осигуряване на по-добра мобилност на хората, посредством кампания за денонощен градски транспорт; създаване на креативен културен център в подлеза на Централна ЖП гара София – UnderGara; участие в Инициативния комитет за градско развитие, както и други дейности, свързани с града и по-красивата му визия.