10 любопитни факта за Бранденбургската врата

  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата
  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата
  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата
  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата
  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата
  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата
  • 10 любопитни факта за Бранденбургската врата
    10 любопитни факта за Бранденбургската врата

Един от символите на Берлин има интересна и бурна история. Ето 10 любопитни факта от далечното и не чак толкова минало на Бранденбургската врата.

1. Първата Бранденбургска врата била наричана Врата на зоопарка и е съществувала на това място още в началото на 17-и век. Тогава тя била доста скромна – състояла се само от две колони и малка наблюдателница. От нея се влизало в зоологическата градина, която тогава била просто голяма част от гората, и се стигало до замъка Шарлотенбург.

2. Пруският крал Фридрих Вилхелм II възлага строежа на Бранденбургската врата в ранно класицистичен стил в периода 1788 – 1791 г. Тенденцията тогава била всички нови сгради да се строят по даден модел. И докато всички строели най-вече във формата на римските триумфални арки, за вратата бил избран друг класически пример – входната част на Акропола в Атина.

3. Вратата, заедно с квадригата (колесница с четири коня) има височина от 26 м. Широка е 65,5 м и е дълбока 11 м. Конструкцията се разполага върху 12 колони, които са свързани със зид. Тези двойки от колони формират 5 прохода, средният е широк 5,5 м и до 1918 г. неизменно бил запазен за кралското семейство.

4. През 1793 г. към Бранденбургската врата била добавена и колесницата. Тя била дело на потсдамския бакърджия Емануел Юри. Била донесена от Потсдам до Берлин по воден път и била поставена на върха на Бранденбургската врата. Женската фигура на колесница с впряг от четири коня представя богинята на мира Ейрена, дъщеря на Зевс. Първоначално богинята била без дрехи, но след 1794 г. получава наметало, „защото отдолу изглежда прекалено гола и жестока”.

5. На 27 октомври 1806 г. Наполеон навлиза през Бранденбургската врата в Берлин. Няколко седмици след пристигането му започват преговори по преместването на квадригата. От 2 до 8 декември тя е демонтирана, опакована в 12 сандъка и на 21 декември е изпратена на 5-месечно пътешествие към Франция. Въпреки че остава в града цели 7 години, до днес все още не е ясно дали някога е показвана на публиката в Париж.

6. От средата на 19-и век Берлин се развива с динамично темпо. Стените и портите се превръщат все повече и повече в големи трафик зони за метрополиса. Затова от 1865 г. до 1869 г. в някои части на града били издигнати митнически прегради.

7. Най-големия парад на свободата през 19-и в. Бранденбургската врата вижда на 16 юни 1871 г. След победата над Франция в Огледалната зала на замъка Версай е обявена немската империя, а пруският крал Вилхелм I е обявен за първия немски кайзер. Немците празнуват не просто една победа, а и обединението на Германия. Оттогава досега Бранденбургската врата е символ на империята.

8. През 20-и век Бранденбургската врата продължава да бъде сцена на сблъсъци. По време на януарските битки през 1919 г. тя била окупирана от силите на правителството, а на мястото на квадригата била разположена картечница. По време на Каповския пуч от 1920 г. вратата отново била в центъра на събитията. Върху горната ѝ част били складирани муниции, а по квадригата имало десетки дупки от куршуми.

9. С построяването на Берлинската стена, започнало на 13 август 1961 г. вратата се намира в забранена зона и през нея не може да се преминава нито от изток, нито от запад. Можели да я преминават само граничарите от изток. 28 години по-късно, под напора на 100 000 празнуващи германци, вратата е отворена отново, а бариерата е премахната напълно.

10. След реставрацията на вратата от 2000 до 2002 г. се приема решението в бъдеще през нея повече да не преминават превозни средства.


Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук за още интересни пътешествия!