12 факта за софийското метро, които не знаете

  • 12 факта за софийското метро, които не знаете
    12 факта за софийското метро, които не знаете

През 2018 г. софийското метро ще навърши 20 години. Неговата история обаче започва преди половин век...

В момента подземните влакчета превозват почти 1/3 от жителите на столицата всеки ден. Очаква се нови 170 000 пътници да се качат в метрото с пускането на Линия 3. Тя ще свързва двата края на града - Ботевградско шосе с Околовръстен път. 

Тук сме събрали 12 от най-любопитните факти за софийското метро, които сигурно не знаете: 

1. Идеята за строежа на софийското метро  се заражда още в края на 60-те години на 20-ти век. Първото предложение за построяването му е разработено през 1968 г. А през 1974 г. е приета Генерална схема за развитие на линиите на метрото. Още в нея е било решено метромрежата да се състои от 3 метродиаметъра. 

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

2. По времето, когато тече строителството на Националния дворец на културата (1980-1981 г.), е изградена техническата инфраструктура за 2 метростанции от бъдещата Линия 2: „НДК“ и днешната станция „Европейски съюз“. В момента се строи метростанция „НДК-2”. Тя ще бъде на 4 етажа и в нея ще се пресичат Линия 2 и 3. 

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

3. Първият участък от Линия 1 е въведен в експлоатация на 28 януари 1998 г. Това са точно 20 години след начало на работата по софийското метро. Темповете на строеж и разширяване на мрежата осезаемо се ускоряват със съществената финансова инвестиция от Европейския съюз в рамките на два последователни програмни периода от 2007 г. насам. Така са осигурени над 80 % от средствата за един от най-важните инфраструктурни проекти в града. 

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

4. В момента метрото се обслужва от 52 влакчета, които „спят“ само по 4 часа на ден и изми­нават 4,5 млн. км на година. Това се равнява на около 10 обиколки на Земята по Екватора.

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

5. Най-късият маршрут е меж­ду станциите „Опълченска” - „Сердика” и „Централна гара” – „Лъвов мост” – едва 800 метра. Най-дългият е 2 км -  между станциите „Васил Лев­ски” и „Фр.Жолио Кюри”.

6. Най-дълбоката станция е „Сердика” - разположена на цели 28 м под земята. Най-плитката пък е „Бели Дунав”.

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

7. 150 ескалатора и 155 асансьора помагат за придвижването на пътниците в метрополитена.

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

8. В момента над 350 000 души пътуват ежедневно в софийското метро. Очаква се, с пускането в експлоатация на Линия 3 през 2019 г., броят им да надхвърли половин милион!

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

9. Предвижда се, заедно с пускането на Линия 3, метрото да облекчи столичния трафик с поне 45 хиляди автомобила дневно. Това пък ще намали вредните емисии от изгорелите газове с 90 хиляди тона годишно.

10. За построяването на Линия 3 работят 2 100 души. Когато бъде пусната в експлоатация, тя ще осигури постоянна работа на 600 души.

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

11. Новото при Линия 3 е, че пероните ще бъдат оборудвани с предпазни преградни стени. Те ще затварят перона открай до край, за да се гарантира безопасността на пътниците.

12 факта за софийското метро, които не знаетеСнимка: Джонатан Вахсен за #investEU

12. Стойността на Линия 3 възлиза на 500 млн. евро341 млн. евро от тях са средства от Европейския съюз, а остатъкът е осигурен от националния бюджет и Столична община. 

12 факта за софийското метро, които не знаете

Повече за проектите, осъществени с целенасочената помощ на Европейския съюз, допринасящи за добрите, видими промени край нас, може да видите на сайта на информационната кампания #investEU