"Човекът, който победи и въздуха, е вече напълно господар на тази малка планета, около която аеропланите ще обикалят като досадни мухи, а цепелините ще сноват като приказни кораби.’’
Това пише списание „Нива“ след втория полет на дирижабъл над територията на България. Днес вече рядко вдигаме поглед към небето и не се впечатляваме от летящите метални птици. Но за хората от началото на миналия век, преминаването на тези причудливи и леко страховити човешки изобретения е било истинско събитие. Защо да не бъде така и в бъдещето и дирижаблите не се възродят? Тези летателни апарати определено могат да бъдат съперници на самолетите. Но да започнем малко по-отдалеч и да си отговорим на въпроса за по-незапознатите: Какво е дирижабъл? Това е вид летателен апарат, който се състои от управляем балон, направляван посредством двигатели. Той е развитие на идеята за балона, който няма двигател и вятърът го носи според своята посока. Един от най-известните видове дирижабли е Цепелинът.
Първият цепелин, наречен така по името на създателя си - немския авиоконструктор граф Фердинанд фон Цепелин, излетял за първи път през юли 1900 г. край Фридрисхафен в Германия. Цепелин бил очарован от идеята за дирижабъл, който да бъде достатъчно голям, за да превозва голям брой пътници или тежък товар. Дирижаблите му се отличавали с огромни размери и приличали на пура. Те имали метален скелет, който бил обвит с плат. В или под скелета имало гондола, в която се намирал екипажът. Пътниците пътували или в гондолата, или във вътрешността на дирижабъла. Издигането ставало с помощта на водород, който се намирал в няколко помещения — газови клетки или камери, разположени от вътрешната страна на металния корпус. Движещата сила идвала от моторите, които били закрепени към корпуса. Тъй като граф Цепелин експериментирал с дирижаблите, хората го смятали за безразсъден ексцентрик. Скоро обаче щял да настъпи и неговият звезден миг, защото последвало конструирането и на други дирижабли.
Граф Цепелин гледал на тях като на средство Германия да достигне въздушно превъзходство над останалите страни. По време на Първата световна война немските въоръжени сили използвали цепелините, за да шпионират вражеската територия и дори, за да пускат бомби. Все пак те се използвали и за превоз на пътници. Пътуването с цепелин било много по-комфортно, отколкото със самолет - пасажерите разполагали с кабини с легла, можели да се разхождат свободно във фоайето и дори да отварят прозорците на гондолата.
Първият полет на "Граф Цепелин" над Боденското езеро, 2 юли 1900 г. Долу вляво – цепелинът в своя хангар. Долу вдясно – технически характеристики.
Началото на 20 век се превърнало в ера на гигантските въздушни кораби. Те привлекли вниманието на световната общественост, поради грандиозните си постижения — но станали известни и със също толкова зрелищни злополуки. Катастрофата на „Хинденбург“ в Лейкхърст, Ню Джърси (САЩ), през 1937 г. сложила внезапен край на епохата на въздушните кораби.
Тези летящи гиганти преминават над България два пъти - все през месец октомври. Първият полет е през 1915 г., когато цепелинът дори каца край Захарната фабрика в София, а втория - през 1929 г. И за двете случки родната преса разказва подробно и свидетелства за възторга на хората на земята. Цепелинът е бил оборудван с радиостанция, която се наричала "безжичен телеграф", и по нея били изпратени множество поздравления до "персонала на летящия гигант".
С течение на времето и с напредването на технологиите, дирижаблите почти не се използват за превоз на пътници и товари, защото биват заменени от по-модерните самолети. Летящите балони се използват единствено за развлечение и научни цели. Но от нас зависи дали ще променим това в бъдещето, защото от тези гигантски машини има наистина огромни ползи! Ето кои са и някои от тях:
- Комфорт - Първото и най-приятното нещо за пътниците е, че дирижаблите осигуряват по-голям комфорт. Кабината може да бъде най-малко колкото на круизен кораб и всички удобства да са на подходящо равнище.
- Капацитет и обхват на полета - Дирижаблите са в състояние да носят повече пътници, отколкото самолетите, както и огромно количество товари.
- Висока надеждност и безопасност - Ако се използва хелий, дори и в най-големи бедствия, дирижаблите показват по-висок процент на оцеляване на хората спрямо самолетите.
- Икономичност - Значително по-нисък разход на гориво, в резултат на по-ниска цена на полета от изчисляването на пътник - километър или на единица тегло на пратката.
- Възможност за неограничено време за пребиваване във въздуха, което при самолетите няма как да стане, поради по-бързото изразходване на гориво.
- Не се нуждаем от летище и писта - Дирижабълът може да кацне на всяко свободно пространство от земната площ!
Говори се, че скоро ще се появят ново поколение цепелини, при които ще се използва последна дума на техниката. Те ще бъдат по–малки от огромните си предшественици и ще са предназначени за „елитен и спокоен туризъм, който не замърсява околната среда“. Дали и те ще достигнат високите постижения на своите предци? Времето ще покаже.
Представете си сега едно бъдеще от дирижабли! Няма ли да бъде по-хубаво и екологично? Това е добър начин да опазим природата и да се справим с нейното замърсяване. Хубаво би било да се замислим. Скептиците казват, че дирижабъла имал и много недостатъци като това, че лети бавно, но това е далеч от истината. Сега е възможно да се изгради дирижабъл, който да се изкачи на височина 20-30 км. В стратосферата той ще може да лети със скорост от повече от хиляда километра в час.
Какво ще кажете за екскурзии с дирижабли? В тях може да се изгради инфраструктурата и материалната база на луксозен хотел. Така както огромните кораби плават на дълги круизи по вода, това може да се случи и във въздуха - чрез дирижабли. Помислете колко вълнуващо би било това?
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!