Показваме ви един град, който да ни послужи за прекрасен пример за живот без автомобили!
Това е Понтеведра в Испания, който успешно развива алтернативен градски модел. Разбира се, все още има автомобили, които се движат около Понтеведра, но само тези, които са абсолютно необходими. Местните жители смятат, че общият брой автомобили, нужен за правилното функциониране на града, е много по-нисък, отколкото хората мислят.
Все пак автомобилите, които могат да се видат в Понтеведра, са тези на: спешните служби, доставчиците, използвани за пренос на тежки товари или за трансфери на хора с увреждания. Градът иска да предостави мобилност, която да е толкова ефективна и динамична, че да задоволи разнообразни нужди: от жителите на центъра на града до работниците, които просто преминават.
Ограничението на безразборното паркиране в централните улици на града е една от ключовите мерки, която позволява да се смекчат последиците от задръстванията. Понтеведра поставя пешеходците (и ползвателите на инвалидни колички) на върха на йерархията в градската мобилност, последвани от велосипедистите, обществения транспорт и накрая частните автомобили.
Сега около 3500 паркоместа са на разположение безплатно по целия периметър на вътрешния пръстен н града, само на 10 минути пеша от центъра. В града има още 4500 подземни паркоместа. Транспортните и куриерските услуги пък се извършват в определени сутрешни и следобедни часове, за да доставят ефективно стоки по пешеходните зони, без да се създават затруднения в движението.
Преди да се случат тези промени обаче, всеки ден в града са се движели около 14 000 автомобила. Оказало се, че има повече коли, отколкото хора. Замърсяването и задръстванията нараснали, а автомобилите претъпквали публичните пространства. В продължение на 12 години Понтеведра се бори с тези проблеми по различни начини, докато местните власти не решават да вземат радикални мерки.
Уличното паркиране е премахнато, тъй като причинява много задръствания. Всички наземни паркинги са затворени и са построени такива под земята. Премахват се светофарите и се създават кръгови кръстовища. Във външните райони са въведени мерки за успокояване на трафика, като максималната скорост е 30 км. Според местния архитект Рогелио Карбало Солер човек може да пресече целия град в рамките на 25 минути.
В Понтеведра около 30 души са загинали вследствие на ПТП между 1996 и 2006 година. Сега те са намалели до 0 и емисиите на въглероден диоксид са спаднали със 70%.
Е, както виждаме, животът без автомобили не е толкова недостижим и сложен, нужно е желание и визия за бъдещето!
***
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!