Корабът Радецки в Козлодуй отново гордо плува

  • Корабът Радецки в Козлодуй отново гордо плува
    Корабът Радецки в Козлодуй отново гордо плува
  • Корабът Радецки в Козлодуй отново гордо плува
    Корабът Радецки в Козлодуй отново гордо плува

Легендарният “Радецки”, за който всеки българин гордо си припява, е превърнат в уникален плаващ музей-параход в чест на смелите български революционери. Можете да го посетите и докато е закотвен на козлодуйския бряг. Корабът музей “Радецки” има и картинна галерия, създадена в периода 1989-1990 г. Всеки желаещ може да се качи на борда и да си припомни уроците по история от учебниците, само че на живо.

Идеята за създаването на подобен музей се ражда още през 1906 г. по случай 30-та годишнина от Освобождението на България. Решението е да се изгради военно-исторически паметник-музей край Свищов. За тази цел река Текир дере трябва да се превърне в Дунавски воден ръкав и там на вечен пристан да стои “Радецки”. Тъй като корабът трябва да бъде откупен от Първо императорско дунавско параходство - Виена, а политическата обстановка в страната по това време е неспокойна, идеята е забравена.

Години по-късно “Радецки” е бракуван, а през 1924 г. е разрушен от австрийското параходно дружество. Една година по-късно в България пристигат запазени реликви от парахода. Те включват флага, копие от писмото на Ботев на френски език до капитана и пътниците, както и две дъски от борда на “Радецки” (едната е от мястото, където е стоял Ботев, принуждавайки капитана да му повери парахода, за да слезе на българския бряг с четата). Изпратени са от капитана на кораба Дагоберт Енглендер, като той прилага и подробно описание на всичко видяно по време на превземането на парахода.

Обединени от идеята за освобождението на България, 205 преоблечени като градинари четници се качват на парахода от различни дунавски пристанища в Румъния. Планът за завладяването на “Радецки” се осъществява на 17 май 1876 г. между Бекет и Козлодуй и параходът принудително акостира на козлодуйския бряг. Начело на четата е Христо Ботев.  

Изпратените от капитан Енглендер реликви и подкрепата на 1 200 000 български деца, които събират средства за построяването на кораба “Радецки”, помагат той да бъде възстановен в чест на 90-годишнината от смъртта на Христо Ботев (1966).

Възстановеният параход е дълъг 57,40 м и е широк 17,50 м, а кабините на капитана и екипажа са по подобие на оригиналния “Радецки”. Новият кораб акостира на козлодуйския бряг на 30 май 1966 г. През същата година е обновена и музейната експозиция, която е изцяло ориентирана към живота и делото на Христо Ботев и неговата чета. Днес тя се съхранява в салон първа класа на кораба и включва масата, на която Ботев пише своето велико писмо, както и мастилницата и перодръжката на капитана, управлявал кораба, когато той бил завзет от четниците.

След построяването му възстановеният “Радецки” прави посещение до Виена и Будапеща, а през 1973 г. е основно ремонтиран.

Оригиналният австрийски параход “Радецки” е построен през 1851 г. в завод “Обуда” - Будапеща, тогавашна Австро-Унгария. Името си дължи на фелдмаршал Йозеф Венцеслав Радецки, чийто бюст и до днес се намира на носа на кораба.

*

Полезна информация:

Работно време: от 09:00 ч. до 18:00 ч. - всеки ден от понеделник до неделя включително, както и по време на национални празници.

Цени: за ученици, студенти и пенсионери - 1,00 лева; за всички останали - 2,00 лева

Има възможност за осъществяване на едночасови екскурзии от началото на м. април до края на м. октомври. Те се извършват в гр. Козлодуй. От началото на м. ноември кораб "Радецки" не прави екскурзии, но е отворен всеки ден за посещение.

Цени за екскурзиите: за ученици, студенти и пенсионери, при максимален брой пътници 100 души - 400,00 лева.
За всички останали, при същия брой пътници - 600,00 лева. 

Ако групата е по-малка, посочената такса се разпределя върху броя пътници. Денят и часът на екскурзията е по заявка на групата.