Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили

  • Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
    Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
  • Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
    Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
  • Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
    Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
  • Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили
    Лаердал: Най-дългият тунел за автомобили

Как се пътува в държава, която е цялата в ледници, скали, фиорди и планини? Отговорът е: дълго, много дълго. Или трябва да заобикаляш, или да ползваш допълнителен транспорт като ферибот, или да прокопаеш тунел, където е възможно. За да се подобри трафикът и транспортът по пътищата на Норвегия, както и за да могат хората там да общуват повече, държавата се е погрижила да направи над 900 тунела за автомобили с обща дължина 750 километра.

Логично, най-дългият автомобилен тунел в света е именно в скандинавската държава. Лаердал е дълъг 24,51 километра и свързва селищата Лаердал и Орланд, като тунелът е ключов за свръзката между столицата Осло и втория по големина град в страната - Берген. Строежът му започва през 1995 г. и е завършен през 2000 г.

Освен, че е много дълъг, тунелът е направен с няколко задължителни екстри.

Един от проблемите пред реализирането на проекта е бил как да направят така, че шофьорите да не се унесат по време на монотонното 20-минутно пътуване под земята. За да поддържат вниманието на водачите, инженерите са вкарали леки извивки на пътя между правите отсечки, а на 6 километра от двата края на тунела и в средата му автомобилите навлизат в големи скални зали. Те са направени, за да се разнообразяват шофьорите и да им позволят да спрат за почивка.

Специално отношение е обърнато на светлините в Лаердал. Вътре светят нормалните бели светлини за тунел, но в залите има сини и жълти светлини, което дава усещането на шофьорите, че карат през деня, а има и златна светлина с внушение за изгрев. По средата на всяка лента пък има грапава ивица, която издава неприятен звук при контакт с гумите, отново с идея да не могат водачите да заспят на волана.

Другият уникален момент в този тунел е вентилацията. Чистият въздух влиза от двата му края, а вентилационен тунел откъм Орланд изхвърля мръсния въздух навън. Лаердал е първият тунел в света, който има пречиствателна станция за изхвърляне на праховите частици и азотния диоксид.