Необичайната история на испанската гара

  • Необичайната история на испанската гара
    Необичайната история на испанската гара

Стените на международната железопътна гара Канфранк в Пиренеите, построена в стил бозар, някога е била сред най-големите в света и все още е впечатляваща. 

Тя се се намира по средата на железопътно трасе, което свързва Испания и Франция директно през Пиринеите, но едва 42 години след като е приведена в експлоатация, гарата е затворена завинаги

Преди това обаче Канфранк играе важна роля в един от най-големите световни конфликти. Заради дълги преговори между Франция и Испания, гарата бива построена и отваря врати през 1928 г.

По време на Испанската гражданска война (1936-1939 г.) властите решават да затворят гарата, за да я съхранят и за да не бъде използвана за военни цели. Когато маршрутът е отворен отново след приключването ѝ, работата му не продължава дълго. По време на Втората световна война нацистите не подминават това малко градче в Пиренеите.

Необичайната история на испанската гара


В началото на войната, трафикът през Канфранк се засилва, тъй като бежанци от Германия и Франция пътуват към Испания и Португалия. Те са преследвани от нацистите, които в крайна сметка превземат гарата и я превръщат в собствен специален хъб.

Така те започват да управляват гарата, превръщайки я в добре смазана военна машина, благодарение на службата на френския офицер Льо Лей. Онова, което нацистите не забелязват, е, че техният подопечен е станал лидер на френската съпротива, а неговите тайни действия могат да се сравнят с тези на Шиндлер.
Необичайната история на испанската гара


Поради факта, че Канфранк свързва Франция и Испания, тя става изключително важна за Съюзническите сили, които разполагат свои шпиони там. Льо Лей е един от един от тях и изключително умело се възползва от позицията си. Той е наясно, че евреите са в опасност и когато преминават, ги спасява като ги крие в сигурни места в огромната гара. Така Льо Лей спасява живота на стотици евреи, сред които е и художникът Марк Шагал.

След войната гарата продължава да се използва, но когато през 1970 г. влак дерайлира от френската страна, местните власти решават, че гарата им носи повече неприятности, отколкото ползи и отново я затвавя. Така Испанската страна се вижда принудена да се оттегли. 

Към днешна дата гара Канфранк има нови собственици, които имат за цел да отворят хотел и едновременно с това да възстановят изцяло функциите ѝ.