Задават се възможности за нощни пътувания в спални вагони из цяла Европа

  • Задават се възможности за нощни пътувания в спални вагони из цяла Европа
    Задават се възможности за нощни пътувания в спални вагони из цяла Европа

През 2022 г. нов влак със спални вагони ще свързва градове в цяла Европа – включително Прага, Берлин и Амстердам. Сега френски стартъп планира да свържат Париж с градове като Копенхаген, Рим и Порто за една нощ до 2024 г., като се присъедини към нарастващ брой компании, съживяващи нощните железопътни пътувания през континента.

Френският стартъп, който носи името Midnight Trains, е описано като „хотел на релси” и ще разполага с ресторант и бар на борда, както и със самостоятелни стаи в хотелски стил. Планира се влакът да пътува до 12 европейски дестинации от 2024 г. и да направи пътуването само по себе си приключение за пътниците. 

Проектът все още е в начален етап, но Midnight Trains е само една от многото компании, които се грижат за нарастваща фракция от пътници, които искат да заменят въздушния транспорт с бавен и устойчив железопътен транспорт. Френската държавна железопътна компания SNF обяви амбициозен план през 2017 г. за възстановяване на спалните си влакове и миналия месец стартира нощна услуга от Париж до Лазурния бряг с билети, започващи от 29 евро за 12-часовото пътуване. 

Междувременно нощен влак от RegioJet и European Sleeper ще свързва Прага с Брюксел през Дрезден, Берлин и Амстердам от 2022 г. с услуги като безплатен достъп до интернет, закуска и безплатно кафе. RegioJet също ще пусне нова услуга за нощен влак по маршрута в Прага през Пшемисл до Лвов тази година.

Спалният влак RegioJet е най-голямото планирано разширение на европейската мрежа от нощни влакове от години. Държавните железници в Германия, Австрия, Франция и Швейцария вече обявиха партньорство с инвестиционен фонд на стойност 605 милиона долара (697 милиона евро) за съживяване на спалните влакове. 

Само преди четири години Deutsche Bahn, държавната железница на Германия, продаде всички свои спални вагони, като ги обяви за нерентабилни поради ниския брой пътници. Но изменението на климата и пандемията на COVID-19 променят начина, по който пътниците стигат от А до Б, а някои европейски пътувания с влак всъщност са по-бързи от летенето.

Очаква се още пет маршрута да стартират през следващите четири години. До декември 2021 г. ще работи нова нощна услуга между Виена и Париж през Мюнхен, както и между Цюрих и Амстердам. Влаковете между Цюрих и Рим ще бъдат по разписание от декември 2022 г. От декември 2023 г. пък ще има друга услуга между Виена и Париж, която пътува през Берлин и Брюксел. Нощните влакове, от друга страна, ще започнат да се движат между Цюрих и Барселона от декември 2024 г.

Освен това през 2020 г. Швеция обяви, че планира да въведе нова международна услуга за нощни влакове до Германия и Белгия до 2022 г. Новият маршрут ще свързва шведските градове с Хамбург и Брюксел, което ще позволи бързи връзки до Централна Европа и Великобритания.

Нов евтин нощен влак между Прага и хърватското крайбрежие бе въведен в експлоатация миналото лято и предизвика толкова голям интерес, че вече пътува всяка вечер. През първите си седмици бяха продадени над 30 000 билета, а някои влакове бяха изцяло резервирани благодарение на билети, които бяха на цена само 22 евро в едната посока.