Най-малко 12 пътници на полет на Qatar Airways от Доха до Ирландия са получили наранявания поради турбуленция в неделя, 26 май. Инцидентът идва само пет дни след като полет на Singapore Airlines от Лондон за Сингапур беше отклонен към Банкок поради силна турбуленция, която накара самолета да падне от височика 1800 метра за пет минути. Турбуленцията в този полет доведе до смъртта на 73-годишен британец, а други 20 пътници имаха нужда от лекарска помощ.
Въздушните инциденти, свързани с турбуленция, са най-честият вид, според проучване от 2021 г. на Националната служба за транспортна безопасност на САЩ. Агенцията установи, че от 2009 г. до 2018 г. турбуленцията представляват повече от една трета от докладваните авиокатастрофи. Повечетоинцидентите са довели до едно или повече сериозни наранявания, но не са причинили повреда на самолета.
Какво причинява турбуленцията?
Турбуленцията се отнася до нередовни, често хаотични движения на въздуха, които водят до неравни или разклатени полети. Тя се причинява от различни фактори, включително атмосферно налягане, струйни потоци, планински вълни, метеорологични фронтове и гръмотевични бури. Тези въздушни смущения създават въздушни джобове, които се движат непредсказуемо, което води до характерното клатене на самолета.
Турбуленцията може да накара самолета да се издига, пада и да се люлее от една страна на друга.
Експертите смятат, че повечето турбуленции възникват в облаците поради възходящи и низходящи потоци на вятъра. Докато голяма част от тази турбуленция е лека, по-големите облаци, като купесто-дъждовни гръмотевични облаци, могат да причинят умерена до силна турбуленция.
Съществува и т.нар. „турбуленция в чист въздух“ (ТЧВ). Федералната авиационна администрация на САЩ (ФАА) описва турбуленцията в чист въздух (clear-air turbulence) като внезапна и силна турбуленция в безоблачни региони, причиняваща яростно блъскане в самолета (повтарящи се тежки удари).
Какво предизвиква турбуленцията в чист въздух?
Турбуленцията в чист въздух, както подсказва името й, възниква в безоблачно и невидими условия, което го прави особено трудно за откриване. Този тип турбуленция често възниква около струйния поток, т.нар. “бързо течаща река“ от въздух, която обикновено се намира в диапазона между 13 000 и 18 000 метра височика.
Разликата в скоростта на струята въздух и заобикалящия я въздух, която може да стигне до 160 км/ч, създава триене, което води до турбуленция. Тази турбуленция е вечно присъстваща и в същото време подвижна, което я прави изключително трудна за избягване дори от най-опитните пилоти.
ТЧВ е особено предизвикателство, защото често се появява неочаквано и без визуални предупреждения за пилотите. Всяка година хиляди самолети изпитват силна турбуленция, съобщава се, че това е довело до 1 милиард долара разходи за авиационната индустрия поради закъснения на полети и структурни щети.
Колко всъщност е опасна турбуленцията?
Самолетите са проектирани да издържат на силна турбуленция, твърдят експерти от авиацията. „Малко вероятно е“ турбуленцията да повреди сериозно самолет. Въпреки това, турбуленцията все пак представлява риск за самолета, който пилотите могат да избегнат, като намалят скоростта, коригират височината, активират знака за предпазен колан и понякога променят на траекторията на полета. Експертите посочват, че в екстремни случаи турбуленцията може да причини структурни щети поради силни ветрове.
Също така, силната турбуленция може да бъде опасна за пътниците, създавайки резки и неочаквани движения, разхвърляйки хората в самолета, които са откопчали коланите си. Успокояващо е,че експертите по авиационна безопасност посочват, че смъртните случаи и нараняванията от турбуленция са редки.
Важно е да се отбележи, че нараняванията от силна турбуленция са „сравнително редки“, като се има предвид милионите извършени полети всеки ден. Според Американският Съветът по Безопасност на Транспорта, регистрирани са 163 „сериозни наранявания от турбуленции“ в американските авиокомпании от 2009 до 2022 г., средно около 12 на година.
Каква роля играе глобалното затопляне в зачестилите случаи на турбуленция?
Някои учени смятат, че изменението на климата е увеличило вероятност от турбуленция. Миналата година учени от Редингски университет в Обединеното кралство съобщиха, че силната турбуленция е нараснала с 55% между 1979 г. и 2020 г. по често използвания северноатлантически маршрут. Увеличението на турбуленцията те приписват на промените в скоростта на вятъра на голяма надморска височина, дължащи се на наличието на по-топъл въздух причинен от въглеродните емисии. Това откритие е в съответствие с прогнозите на изследователи от Чикагския университет, които прогнозират, че повишаването на температурите може да увеличи скоростта на вятъра в „най-бързата струя от горно ниво“.
Тяхното проучване показва, че скоростта на вятъра ще се повиши с 2 процента за всеки градус по Целзий, който се е повишил като резултат от глобалното затопляне, а той може да достигне 4 градуса до края на века, ако емисиите на парникови газове продължават да се покачват. Глобалните температури вече са се повишили с поне 1,1 градуса Целзий от прединдустриалната ера, а най-значителното покачване започва от 1975 г., според американската космическа агенция НАСА.
Експертите също предполагат, че увеличените сблъсъци с турбуленция са отчасти поради по-големия обем полети. По-натовареното небе създава повече предизвикателства за пилотите, които се опитват да избягват турбуленцията, като същевременно поддържат безопасно разстояние от други самолети.
Как се справят пилотите с турбуленцията?
Преди всеки полет пилотите получават подробни авиационни прогнози, които включват метеорологични данни. Те използват тази информация, за да планират своите маршрути, помагайки им да избегнат изолирани гръмотевични бури. Въпреки това, турбуленцията при „чист въздух“ е по-трудна за прогнозиране. Пилоти в такива случаи разчитат на информацията от други самолети по същите маршрути за всякаква срещната турбуленция. Те имат за цел да избегнат съответните области със силна трубуленция или да забавят скоростта на самолетта за минимизиране на въздействието на турбуленцията. Екипажите са обучени да реагират ефективно и професионално на всеки вид турбуленция.
Какво могат да направят пътниците, за да останат в безопасност?
Съветват се пътниците да закопчават предпазните си колани и да избягват изваждането на тежки предмети ръчния им багаж. Пилотите препоръчват пътниците да останат със закопчан колан във всеки един момент от полета поради непредсказуемия характер на турбуленцията.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!