През последните седмици множество европейски авиокомпании обявиха, че искат да намалят или да напуснат китайския пазар, водени от намаляващото търсене. Големите превозвачи, включително Finnair, Lufthansa, Virgin Atlantic, British Airways, SAS Scandinavian Airlines и LOT Polish Airlines, или намалиха честотите на полетите си, или напълно прекратиха маршрутите. Тази тенденция, забележима от началото на учебната 2024 г., показва нарастващо оттегляне на европейските авиокомпании от Китай.
През август British Airways временно спря маршрута си Лондон-Пекин за една година. Virgin Atlantic скоро последва, като обяви края на дългогодишната си услуга Лондон-Шанхай след 25 години. През октомври Lufthansa взе решение да спре ежедневните полети между Франкфурт и Пекин, считано от 26 октомври. През следващите седмици SAS ще прекрати своите полети Копенхаген-Шанхай, а LOT ще прекрати своя маршрут Варшава-Пекин, който беше възобновен едва през юни 2024 г.
На целия континент европейските авиокомпании тихомълком намаляват капацитета си за Китай, като се позовават на слабото търсене и предизвикателните пазарни условия.
Конкурентни недостатъци
Ключов проблем за европейските авиокомпании е засилената конкуренция от страна на китайски превозвачи, които се възползват от значително по-ниски оперативни разходи и достъп до руското въздушно пространство - маршрут, затворен за европейски превозвачи от началото на конфликта в Украйна.
Главният изпълнителен директор на KLM Марян Ринтел подчерта предизвикателствата, които представлява това ограничение, като каза: „То добавя два допълнителни часа за достигане до Китай, изисква четирима допълнителни членове на екипажа и, разбира се, повече гориво – което е много скъпо днес. Това е обезкуражаващо и вредно за нашите международни връзки .. Да се конкурираш при такива неравностойни обстоятелства е изключително трудно."
Rintel преди това призова Европейската комисия да се намеси, като предложи мерки като контрол на цените, за да спомогне за изравняване на условията по маршрутите до Китай.
Китайските авиолинии се възползват от новите възможности
Междувременно китайските превозвачи се възползват от ситуацията. През лятото на 2024 г. те изпълниха 50% повече полети в сравнение с предходната година и увеличиха полетите до Европа със 74%, добавяйки 6331 допълнителни услуги, според данни от OAG.
Лондон се превърна в най-посещаваната европейска дестинация за китайските авиокомпании с 2407 полета това лято – увеличение с 35%, което измести Лондон пред Франкфурт. Париж, който преди беше лидер, падна на четвърто място.
Анализаторите на OAG отбелязват, че китайските авиокомпании разширяват маршрутите си агресивно, възприемайки подхода „изградете мрежата и пътниците ще дойдат“, дори ако търсенето остава несигурно. Hainan Airlines, например, наскоро обяви нов двуседмичен маршрут Мадрид-Шенжен, стартиращ на 19 ноември.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!