Изоставеният жп завод в София

  • Изоставеният жп завод в София
    Изоставеният жп завод в София
  • Изоставеният жп завод в София
    Изоставеният жп завод в София
  • Изоставеният жп завод в София
    Изоставеният жп завод в София
  • Изоставеният жп завод в София
    Изоставеният жп завод в София
  • Изоставеният жп завод в София
    Изоставеният жп завод в София
  • Изоставеният жп завод в София
    Изоставеният жп завод в София

Преди повече от 60 години някъде между стените на този днес изоставен завод е произведен първият български локомотив.


Само на няколко крачки по релсите край Централна гара - София едно място пази спомени от различни епохи.

Основите на "Главна железопътна работилница" - едно от първите железопътни предприятия в София и най-голямото в страната – са поставени през 1888 г. През 1947 г. работилницата е преименувана на Локомотивно-вагонен завод "Георги Димитров", а през 1948 г. тук е произведен и първият български локомотив - серия 48.

Заводът функционира в служба на народа малко повече от 100 години, но през 2003 г. вратите на заводските халета са затворени завинаги. От 2004 г. железопътният завод е собственост на частна фирма. Граждански организации настояват за реставрирането и превръщането му в музеен комплекс, но съдбата му все още е неизвестна.

Днес заводът представлява една своеобразна капсула на времето. На стени, съвременници на Освобождението, под лампиони от времето на индустриализацията висят новогодишни постери от 1988 г., а по подовете редом с докладни записки от 60-те се търкалят бутилки "Юбилейно пиво - 1300 г.", съответстващи на 1981 г.

Още снимки от завода вижте в галерията на Div.bg.