Какво е да си лошият герой в „Хари Потър“ – Драко Малфой разказва

  • Какво е да си лошият герой в „Хари Потър“ – Драко Малфой разказва
    Какво е да си лошият герой в „Хари Потър“ – Драко Малфой разказва

 „Отвъд магическата пръчка“ на Том Фелтън е първата публикувана автобиография на актьор от звездния каст

Филмовата поредица по романите на Дж. К. Роулинг „Хари Потър“ се превърна в един от безспорните попкултурни феномени на XXI век, а актьорите, участвали в адаптациите, сякаш завинаги ще бъдат свързани с имената на изиграните от тях герои.

12 години след излизането на последния филм за пръв път член на каста се осмелява да публикува своите спомени от снимачната площадка и това не е кой да е, а лошото момче на магьосническия свят – Том Фелтън, по-познат като Драко Малфой!

 „Отвъд магическата пръчка“ е неговата забавна, смешна и затрогваща изповед, в която британският актьор открехва завесата към изумителния, но изпълнен с предизвикателства свят на момчето с платинено руси коси, което трябва да открие своето място както сред магьосниците, така и сред мъгълите, обградили го в реалния живот. И да направи своите съдбовни избори, предопределили пътя му до сега.

Специален бонус към изданието е и личният предговор от друг ученик от Хогуортс, чието мнение за Том ще ви смае....

Сред страниците на тази книга ще откриете любопитни подробности около първите крачки на младия „Драко“ в киното с филмите „Заемателите“ и „Анна и кралят“; кастинга му за ролята на Хари Потър; любовите и приятелствата, зародили се на снимачната площадка; работата с някои от величията на киното като Алън Рикман, Гари Олдман,  Маги Смит и Рейф Файнс. И най-вече – каква е цената на славата, когато тя те сполети твърде рано.

Със своето фино и разтапящо чувство за хумор, присъщо само за истински слидеринец, Том Фелтън разказва за живота и кариерата си и разкрива много тайни, сред които:

-          Какви са предизвикателствата пред това да изиграеш един от най-популярните злодеи в историята на киното, а в същото време да водиш нормален живот;

-          Прилича ли той самият на своя герой;

-          Как израстването с трима по-големи братя помага, за да не се главозамаеш;

-          Колко силно удря Хърмаяни Грейнджър и защо не бива да се държиш зле с другите;

-          Колко точно е неловко усещането да те прегърне Волдемор и какво е да пушиш по цигара с Дълбълдор;

-          Какво се случва, когато смъртожаден настъпи плаща на Снейп;

-          Колко е забавно да си дете на снимачната площадка и колко самотно да си възрастен в Холивуд.

Откровена, мъдра и духовита, „Отвъд магическата пръчка“ ще ви направи част от магията и хаоса, съпътстващи съзряването на един магьосник. И ще ви докаже, че –  без значение къде ще ви изпрати Разпределителната шапка – герой и злодей често са страните на една и съща монета. И само от собствените ни избори зависи по кой път ще поемем.

Послепис: Тази книга е подходяща И за мъгъли!  

Из  „Отвъд магическата пръчка“ на Том Фелтън

* * *

Какво е да си лошият герой в „Хари Потър“ – Драко Малфой разказва

 

С втория Дъмбълдор общувах значително повече, отколкото с първия. Ричард Харис и Майкъл Гамбън бяха много различни по характер извън снимачната площадка. В много отношения Ричард Харис ми напомняше на дядо ми – излъчваше топло­та и спокойна мъдрост, които чудесно подхождаха на героя му във филма. Майкъл Гамбън се държеше по-скоро като шоумен.Въпреки че играеше ролята на стария магьосник, имаше мла­дежки дух. Проявяваше самоирония, но възрастта му и репу­тацията му позволяваха да говори безнаказано почти всичко, без значение колко скандално могат да прозвучат думите му. Обичаше забавните истории и остроумните шеги и мисля, че това си личеше в изпълнението му. Според мен той изигра из­ключително впечатляващо ролята си, особено в Нечистокръв­ния принц.

Преди всичко Майкъл умееше страхотно да ни забавлява. Едно от основните правила по време на снимките гласеше, че на актьорите е забранено да шофират сами до снимачната пло­щадка. Мисля, че тази забрана се дължеше на разни застрахо­вателни условия, но най-важното съображение за издаването ѝ беше следното: продуцентите съзнаваха, че половината актьо­ри ще закъсняват за снимки, ако в шест и половина сутринта пред домовете им не стоят шофьори, готови да ги закарат на работа. Закъснението определено беше нежелано, при положе­ние че понякога асистентите се опитваха да съберат едновре­менно на терен трийсетина актьори. Всяко правило обаче си има изключение и в конкретния случай Майкъл Гамбън пред­ставляваше въпросното изключение. Той обичаше колите и в един момент си купи чисто ново „Ауди R8“, а впоследствие се сдоби с „Ферари“. Шофираше сам до студиото и паркираше возилото точно пред вход 5, който беше кажи-речи най-непод­ходящото място за паркиране. Докато ми боядисваха косата, чувах боботенето на двигателя отвън. Не се съмнявайте, че из­хвърчах незабавно от стола с намазана с перхидрол и увита в сребърно фолио коса и хуквах навън, за да видя колата на Гамбън. Той пускаше нас, децата, да седим вътре и макар не­съмнено да нарушаваше всички правила, едва ли някой щеше да спори с него. В края на краищата той беше Дъмбълдор.

Гамбън обичаше да се преструва на глупак и често си при­даваше объркан вид. „Кой епизод снимаме, миличка?“ „Къде сме?“ „Припомни ми кой герой играя.“ Сигурен съм обаче, че предимно се занасяше с хората. Понякога изобщо не си знаеше репликите – веднъж се наложи да ги изпишат на големи дъски и да ги държат зад камерата, за да ги прочете, което ме накара да изпитам известно облекчение по отношение на собствената си нестабилност в тази посока. Това не означаваше, че хората от екипа не го приемат сериозно, напротив – аз се отнасях с особено уважение към него, когато дойде моментът да засне­мем може би най-значимия и незабравим епизод с участието на Драко, чието действие се развиваше върху поразената от гръм кула. В Нечистокръвния принц имаше много малко епи­зоди, в които Драко си партнираше само с възрастни актьори, и това беше най-важният от тях. Драко стои на една магическа пръчка разстояние от Дъмбълдор и събира смелост да изпълни заповедта на Волдемор да убие директора на „Хогуортс“.

Снимките на този епизод не пораждаха у мен напрежение, а по-скоро въодушевление, но въпреки това съзнавах, че е на­стъпил моят звезден миг. Бях свикнал да репетирам заедно с всички останали деца, но дотогава не ме бяха викали да репе­тирам сам. В този епизод нещата се промениха и аз се наслаж­давах на промяната. До момента повечето режисьорски ука­зания, които получавах, се свеждаха до действия от рода на: „Мотай се в ъгъла и си придавай гневен вид!“ или „Гледай в тенис топката и си представяй, че виждаш змей!“. Почувствах се добре от факта, че най-накрая участвам в толкова значима сцена и че мога да вложа максимални усилия в нея. Затова ре­петирах усилено и си знаех репликите отзад напред.

Големият ден най-сетне дойде. Въпреки подготовката ми обаче, бог знае защо, непрестанно се запъвах на една конкретна реплика. Странно е, но щом веднъж изпадна в такава ситуация, ми е трудно да се измъкна от нея. В главата ми замърморва няка­къв тих глас. „Знаеш тези реплики. Цяла нощ будува и ги повта­ря. Защо сега не можеш да ги кажеш като хората?“ И щом този глас започне да дудне в главата ми, няма връщане назад – този механизъм наподобява донякъде избухването в неконтролиру­ем смях на снимачната площадка. Заснехме три-четири, а може би и повече дубли и аз неизменно оплесквах нещата. Обявиха почивка и Гамбън измъкна цигара от брадата си като истински магьосник. Двамата с него често можехме да бъдем видени пред павилиона, в който се помещаваше кулата на Астрономическа­та обсерватория; там по собствените ни думи поемахме „глътка свеж въздух“. Наоколо се мотаеха бояджии, мазачи, дърводелци и осветители, а ние двамата с Дъмбълдор пушехме скришом в тяхната компания.

– Какво ще кажеш за глътка свеж въздух, друже? – пред­ложи ми той.

Излязохме навън; Гамбън беше облечен с мантията си и носеше защитен калъф върху брадата си (най-вече за да я пред­пази от заплитане, но и донякъде от страх да не я подпали, до­като пуши), а аз бях издокаран в черния си костюм. Запалихме цигарите, дръпнахме по няколко пъти и тогава му се извиних.

– Съжалявам, Майкъл. Знам си репликите, но не знам защо непрестанно се оплитам. Просто в момента съм леко объркан.

Той любезно махна с ръка, за да ми покаже, че няма защо да се извинявам, но бях напрегнат и не можех да се спра.

– Наистина не знам какво ми става. Не знам защо не мога да си кажа репликите както трябва.

Майкъл се усмихна в отговор.

– Скъпо момче, имаш ли представа колко ми плащат на ден? Ако продължаваш да се дъниш с такова темпо, до една седмица ще мога да си купя ново ферари. – Говореше с напъл­но безизразно лице и с нищо не загатваше дали се шегува, или говори сериозно. – Продължавай в същия дух, синко.

Дали ми каза всичко това, за да ме успокои? Не мога да кажа, но знам, че незабавно усетих как напрежението ми спа­да. Върнахме се на терен и оттам насетне всичко тръгна по мед и масло. За втори път чух мили думи от Дъмбълдор. Майкъл Гамбън насърчаваше неопитните актьори по съвсем различен начин от Ричард Харис, но се оказа, че подходът му върши ра­бота.

Докато не гледа завършения филм, актьорът няма как да разбере колко от епизодите, в които се е снимал, са останали вътре. Понякога от изявите му не остава почти нищо във фи­налната версия. С удоволствие гледах Нечистокръвния принц, понеже при монтажа бяха запазени всички епизоди с мое учас­тие. Усещането беше приятно и се запитах дали съм се показал достоен за преждевременната похвала на Ричард Харис. Както вече сте разбрали, се въздържам да определям дали нечие ин­дивидуално изпълнение е добро, защото има много други фак­тори, които допринасят за него. Определено получих много хвалебствия за играта си, но въпреки че бях доволен от край­ния резултат, всъщност имах усещането, че хората ме хвалят незаслужено. Силното въздействие на този епизод се дължи до голяма степен на начина, по който е заснет, и на мястото, което заема в сюжета на филма, а тези фактори изобщо не зависеха от мен.

В промеждутъка от време между снимките на Нечисто­кръвния принц и гледането на готовия филм си смених адре­са. Изнесох се от дома на майка си и заживях в свой собствен апартамент в Съри заедно с любимото си куче Тимбър. Близ­кият ми приятел Уайти се нанесе в стария ми апартамент и един ден ми звънна, за да ми каже, че там е пристигнало писмо за мен. Веднага предположих, че съм получил глоба за непра­вилно паркиране, но Уайти ми призна, че го е отворил по по­грешка.

– Писмото е от някакъв тип на име Джо – осведоми ме.

– Някакъв тип на име Джо ли?

– В горната част на страницата е изрисувана сова.

Най-сетне проумях каква е работата.

– Какво пише в него? – попитах.

– Не знам, не съм го чел.

– Ами прочети го!

– Пише нещо за Нечистокръвния принц… – Уайти със си­гурност не си падаше по филмите за Хари Потър.

– Просто пазѝ писмото – инструктирах го. – Веднага идвам у вас.

Това писмо от Джо Роулинг представляваше първия ми контакт с нея от години насам. Беше го написала на изящната златна хартия, която ползваше в дома си; изразяваше задовол­ството си от готовия филм и хвалеше изпълнението ми в него. Писмото се озова в рамка и го пазя до ден днешен. Ако Майкъл не ми беше дръпнал тази необичайна насърчителна реч, докато поемахме глътка свеж въздух, нещата можеха да се развият по съвсем друг начин.