Панамският канал - какво не знаете за него?

  • Панамският канал - какво не знаете за него?
    Панамският канал - какво не знаете за него?

Днес Панамският канал е доказателство за инженерните възможности на съвременния свят.

Пресичайки Панамския провлак, каналът позволява на корабите да преминават между Атлантическия океан и Тихия океан за няколко часа.

Научете повече за това чудо на съвременното инженерство:

Първите опити за прокопаване на Панамския канал са изправени пред големи трудности

По ирония на съдбата това се случило въпреки скорошния опит на французите в прокопаването на Суецкия канал. Сред тези трудности са тропическият климат, както и тропическите гори, които доминират в пейзажа. И двете предизвикали избухване на болести сред работниците, като малария и жълта треска. Заедно с враждебните местни диви животни, които включват отровни змии и паяци, средно 200 работници умирали всеки месец. 

Панамската афера навредила на усилията на Франция да прокопае Панамския канал

За да продължи проектът, Фердинанд де Лесепс омаловажавал разходите за работна ръка във Франция. Това му позволило да поддържа постоянен поток от наети работници, но липсата на напредък означавал, че в крайна сметка изразходваните пари ще трябвало да бъдат отчетени.

Това се случва през 1889 г. и компанията на Панамския канал най-накрая обявява фалит през 1892 г. Приблизително 800 000 инвеститори са загубили парите си, което възлиза на 1,8 милиарда франка. Това води до обвинения, че някои правителствени министри са взели подкупи от де Лесепс. След това подкупените министри са прикрили финансовите проблеми на компанията и са допринесли за нейния фалит. Това води до поредица от процеси през 1893 г., при които де Лесепс и няколко от неговите съобвиняеми били хвърлени в затвора. Други или се самоубили, или избягали в изгнание във Великобритания, за да избегнат съда. 

Първите американски усилия да прокопаят Панамския канал предизвикали война в региона

Американците за първи път започват работа по своя проект през 1902 г., но се сблъскват с опозицията от страна на Колумбия, която по това време контролира Панама. Това води до подкрепата на САЩ за местните бунтовници срещу колумбийското правителство. Американският президент Теодор Рузвелт също изпраща войски да се бият заедно с бунтовниците и дори изпраща американския флот да блокира Колумбия.

Тъй като Колумбия все още се възстановява от неотдавнашна гражданска война, те нямали друг избор, освен да приемат независимостта на Панама, макар че не я признават официално до 1921 г. Тогава новото панамско правителство подписва споразумение със САЩ, което им позволява да копаят канала през тяхната страна. Нещо повече, те дават на САЩ пълен контрол над канала в замяна на редовни лизингови плащания.

Американците многократно преразглеждат плановете и проектите за канала

Американците купуват френските активи в Панама през 1904 г. и веднага започват да правят промени. Първо, те разширяват поддържащата инфраструктура за работната сила, изграждайки не само жилищни райони, но и водни съоръжения, машинни цехове и дори кафенета. Те също така разширили близката Панамска железопътна линия, която американците видели като важна за преместването на необходимите доставки и хора до канала. Проведена е и програма за фумигация, заедно с други мерки за предотвратяване на тропически болести.

Работата по канала довело до разработването на най-големите плаващи кранове по онова време

Работниците ги нарекли Аякс и Херкулес, кръстени на двама от най-силните герои в гръцката митология. Американците ги поръчват на немската компания Deutsche Maschinenbau AG през 1913 г. за около 800 000 долара всяка. Работата по крановете завършва през 1914 г. и те пристигат в Панама през същата година. Всеки от крановете тежал около 4000 тона и се извисявал на 46 метра височина. 

Аякс и Херкулес преместили и монтирали шлюзовете на Панамския канал, а по-късно осигурили ремонт на кораби и други. По-късно Аякс бил продаден на Венецуела през 1955 г., докато Херкулес получава програма за модернизация през 1966 г. 

Завършването на канала предизвиква странични ефекти в различни икономики на Южна Америка

Завършването на канала означавало, че корабите могат да преминават направо през канала от Атлантическия към Тихия океан и обратно. Това също означавало, че вече не е необходимо да минават на юг, за да обиколят Южна Америка от двете страни.

Това имало пряк ефект от намаляване на обема на трафика, преминаващ през аржентински и чилийски пристанища. Чили, по-специално, страда от загуба на приходи, влошена от избухването на Първата световна война. Били необходими разширяване на добива на мед и американските инвестиции през 20-те години, за да може Чили да се възстанови. Аржентина по подобен начин претърпява рецесия, причинена от промяната на глобалните търговски пътища на Панамския канал и принуждаването на диверсификацията на икономиката им да се възстанови.

Панама иска контрол над канала след Втората световна война

Панамските националисти винаги са смятали контрола на САЩ над Панамския канал за посегателство върху суверенитета на страната им. Те обаче така и не успели да спечелят достатъчно подкрепа, за да го оспорят, поне до края на Втората световна война. Краят на войната предизвиква вълна от националистически и антиколониални движения по целия свят, които се радвали на силна обществена подкрепа в САЩ. В същото време обаче правителството на САЩ се оказва нежелаещо просто да се откаже от предимствата, които имало от контролирането на Панамския канал.

Напрежение, създадено с американската подкрепа за египетското превземане на Суецкия канал от Великобритания и Франция през 1956 г. Това в крайна сметка води до бунтове през 1964 г., при които загиват 20 панамски цивилни и 5 американски войници. Накрая през 1974 г. американският президент Джеймс Картър подписва споразумение с панамския революционен лидер Омар Торихос. В замяна на панамския контрол върху канала, те гарантирали непрекъсната свобода на преминаване за всички нации през канала.

Шлюзовете Gatun решават кои кораби могат да преминават през канала

Това идва от факта, че корабите може да се окажат твърде големи, за да могат шлюзовете да ги носят нагоре и надолу. Дори да могат да преминат през самия канал, това се обезсмисля, ако шлюзовете не могат да ги носят. Това води до категорията контейнеровози, наречени Panamax Ships, отнасящи се до кораби, които надхвърлят ограничението на размера за максимален товарен капацитет. Те обикновено са средно между 60 000 и 80 000 тона и допълнителен максимум от 52 500 тона товари.

Ричард Халибъртън продължава да държи рекорда за най-ниска платена такса за преминаване през канала

Това се случва през 1934 г., като Халибъртън плаща само 36 цента, което се равнява на 5,43 долара днес, за да премине през канала. Това се дължи на факта, че Халибъртън не е взел лодка, за да премине през канала, а вместо това плува през него.