Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред

  • Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
    Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред

Текстът и снимките са изпратени от Димитрина Пандурова за конкурса на Peika.bg "Разкажи и спечели". Участвайте и вие и можете да спечелите последната ни книга "Мистични разходки из България за не/обикновени пътешественици". Повече информация за конкурса можете да откриете ТУК.

Да прекосиш една малка част от Европа за мен (и семейството ми) се превърна в традиция в последните три години. Живеем в Германия и по чисто битови съображения пътуваме със сивата ни четириколка. До миналата година беше лесно – решаваме и тръгваме, когато пожелаем. Сега вече се съобразяваме с ученическите ваканции, което носи със себе си един голям недостатък – невероятните опашки по границите. Искаш-неискаш се превръщаш в част от т.нар. „Gastarbeit“ поток. За догодина плануваме да ни е последното мюнхенско-софийско магистрално биенале. Да си призная ми става някак тъжно, защото в тези пътешествия в последните три години има някакъв неизменен чар – 1400 км. с опция да се изминат по няколко различни маршрута. Да наблюдаваш как се събуждат Алпите, как скалните и планински масиви се събличат от снежната мантия, как  слънцето огрява безкрайните зелени ливади като се започне от Германия, мине се през Австрия и се продължи към Словения с едни такива чистички и спретнати крави, които сякаш са подготвени за фотосесия, как селцата се подготвят да посрещнат поредния Великден, украсили като в приказка дворовете си – с щъркели, яйца и много сезонни цветя. Това, откровено признавам, всеки път ми доставя невероятна наслада за душата до степен, в която забравям, че имаме едно поне 18-часово тътрене по магистралите.

Спомням си за последното ни пътуване - София-Тимишоара-Братислава-Мюнхен.

Разказвайки днес за това не знам всъщност кое запомних повече – пътуването до румънския град или самата Тимишоара, която повече ѝ отива да бъде част от Австрия (тя е била), отколкото от Румъния.

Решихме да тръгнем от София в полунощ и да спрем в Тимишоара. Името на този град свързвах само и единствено с последната румънска революция от края на 80-те години, която буквално измете комунистическата власт. Всичко тръгна тогава именно от този румънски град, който се превърна в символ на демокрацията, а пътят към извоюване на свободата не мина без кръв и жертви. До този момент Румъния бях посещавала само веднъж – в детските ми години с някакво корабче от Русе. Нямам почти никакъв спомен.

Разгледах няколко туристически сайта какво можем и трябва да видим в Тимишоара, избрахме и мястото, на което да спрем и така последвахме съветите на навигацията ни. Напуснахме софийския ни адрес и някъде 40-50 минути по-късно се оказахме в първата пътна спирала. Навигацията ни винаги ни дава най-краткия маршрут и явно беше изчислила, че трябва да минем през Костинброд. Оттам навлязохме в дебрите на Петроханския проход. Когато видях табелата, вече знаех какво ни чака. Бяхме минавали оттам в един априлски снежен ден. Не е като прохода Троян-Кърнаре, но си е Балкан със своите особености, остри завои, спускания и изкачвания.

Макар да бяхме привилегировани, че не беше зима, да преминеш по тъмно през прохода, е повече от авантюристично преживяване. Това граничи с лека лудост, особено ако живееш в чужбина и свикнеш на перфектни пътища. Тъмнина, до степен, в която както се казваше в онова клише: „в окото да ти бръкнат, не знаеш кой е“. Пълен мрак, примесен с мъгла – неочаквано „добра“ среща, за която и през ум не ми мина, че е възможна в топлите дни на септември. Опитвах да се водя по страничната канавка, защото мантинела – очаквано нямаше. Нямаше и маркировка. Бях залепила чело на предния прозорец, стиснала волана като начинаещ шофьор и със сигурност за тези часове си образувах толкова бръчки в опит да се концентрирам върху пътя, колкото за поне 2 години напред.

На волана съм от далечната 1995 г., понякога се чувствам като тираджия – толкова навъртени километри, но признавам, че такова пътешествия изживявах за първи път. След около три часа и половина видяхме табелата за Монтана. А навигацията показваше, че тепърва ни чакат още над 400 км. Това бяха само някакви стотина километра. Най-сетне в цивилизацията. Появи се и нещо като магистрала. Ура, казах си аз! Свърши се! Да, ама друг път! Веднага след Монтана последва втора табела – за Дунав-мост.

Ние продължихме напълно автоматично, игнорирайки навигацията. Тя започна да ни напътства, че трябва да се върнем и след 2-3 км. реших, че ще я послушаме, защото вероятно този път не е нашият. Очаквайки най-сетне да напуснем този филмов декор за изчезваща цивилизация пред нас се появи огромна жълта табела. Сякаш някой я спусна в онзи тъмен миг от небето. Кръглият знак за затворен път, на жълт фон, отбивка наляво за Лом. Зад знака се виждаше насипан пясък и липса на какъвто и да е път. Последвахме инструкциите от указателната табела. И те ни отведоха в „нищото". Последна къща – след нея тъмна гора – наникъде. Няма ляво, няма дясно. Единствената алтернатива – обратен завой. Върнахме се обратно до жълтата табела – гледаме – така е, тя ни казва да завием наляво за Лом. Решихме, че няма да губим повече среднощно време, часовникът безмилостно цъкаше, а с него растеше и времето за пристигане в Тимишоара.

Решихме да се върнем към основния път – онзи, от който се върнахме, за да се срещнем с „дивото зове“. Оказа се най-трудната задача от цялото ни пътуване. След повече от час лутане, опити дори и с google maps в реално време да излезем на „обетованата земя“ ние си бяхме все там – въртейки се в някакъв кръг. Тогава  реших, че ще „надхитрим“ електроупътването. Зададох да се върнем обратно в Монтана… Победа…! Точка за нас срещу новите технологии!

Втората перипетия бе зад гърба ни.

Оттам нататък реших, че е време по-малко да се доверяваме на „Госпожата от от говорещата кутия“ и повече да вярваме на табелите. Оказа се, че и в този ни избор бяхме в грешка.

Вече се разведели, но километрите все така си бяха много.

И досега нямам обяснение, но вместо на моста Видин-Калафат се оказахме на българо-сръбската граница в нейната най-висока точка – ако погледнете на картата – почти на ъгъла. Брегово – дотогава не бях и чувала, че там също има КПП.

Вече поне беше светло. Решихме, че няма да се връщаме обратно. То и без друго 240 км. ги пътувахме има-няма 7 часа. Ако вашата навигация ви каже, че ще ви са необходима 3.40 мин. за разстоянието София-Видин Калафат, не ѝ вярвайте! Не казвам, че ви спестява истината, просто коефициентът ѝ на изчисления е правен за средностатически път! Българският очевидно не покрива този стандарт.

Отколешна истина е, че като напуснете българската граница в посока централна и западна Европа с всяка следваща държава нивото на пътищата се покачва с една единица. Сръбските (в този участък) са една идея по-добри. Същото може да се каже и за митничарите. От Брегово пътят преминаваше през разни малки селца, най-голямото, от които бе Неготин. Запомних и още едно – Душановац. Дали защото вече беше ранно утро, но имаше живец от тази страна на Сърбия и от другата на България. Имаше хора, които макар че бе рано в събота, бяха тръгнали всеки нанякъде. Къщите бяха големи, но не така запуснати като оттатък границата – в българско, изглеждаха спретнати, дворовете също. Архитектурата не приличаше на нашата, беше някак различна.

И докато се чудех колко ни остава до границата, навлязохме в гориста местност, а Дунав се виеше от едната страна. Имаше табели за спортни бази и нещо като къмпинг. Оказа се, че това е крайната част на сръбския национален парк Джердап. Малко след това бе и границата – между Влашко и областта Банат. До този момент ми беше известно само като име, но всъщност това е най-голямата клисура в Европа. Намира се на границата между Сърбия с национален парк Джердап и Румъния с природния резерват Железни врата. Тук се сливат Карпатите и разклонения на Стара планина. Според Уикипедия в миналото този участък от клисурата е смятан за най-опасното място за корабоплаване по Дунав. При други обстоятелства бих отделила на мястото поне няколко часа – и от двете страни, но ние вече бяхме много назад с графика.

И все пак успях да му се насладя, дори и само от колата.

Румънските митничари бяха много приятелски настроени. Не говореха английски, но ни разбраха, че се интересуваме от Тимишоара и на лист ни написаха колко километра ни остават още. Бяхме някъде по средата. Оттам ако и пътищата се измерваха със звезди като хотелите, то Румъния щеше да получи още една в сравнение със Сърбия и да води България с две.

Някои участъци по трасето към Тимишоара ми напомниха на Черногорското дефиле около Бело поле. Беше красиво и много зелено – във всичките му възможни тоналности. Тук-там дърветата бяха обагрени в оранжево-червени кръгове, които подсказваха, че идва есента. Шосето следваше Дунава и правеше същите извивки като реката. От двете страни се издигаха остри склонове. Пътят до Тимишоара е двулентов, но е широк и без дупки. Движението е доста интензивно, но пък това има своето предимство – винаги си нащрек. Предимството е, че се минава през различни населени места, а това ни показа един друг свят – този на банатите. Къщите отново бяха масивни, с изключително интересна архитектура – покривите ми напомниха на къщата на баба Яга – червени и ръчно редени, лъскави плочки. Сградите бяха в пъстри тонове. Тук-там можеше да се забележи някоя къща с по-оръфан вид. От радиото мелодично се носеше гласът на румънски водещ, който звучеше свежо и някак приповдигнато. Не разбирах нито дума, но той успя да изпълни задачата, която имат радиоводещите – да ми даде сутрешен заряд и настроение. Езикът звучеше мелодично и на моменти бях с усещането, че съм в Италия.

И най-после табела, на която пишеше: Тимишоара надясно. Все по-близо бяхме до целта, към която пътувахме… много, безкрайно много, макар километрите да изглеждаха незначително малко. Включихме се даже и в магистрала. За жалост не можахме да ѝ се насладим – беше съвсем кратко.

Тимишоара

Равносметката. Потеглихме в 00.30 минути от София. Пристигнахме в 11.20 в Тимишоара. 555 км., 11 часа. Европейско пътуване. Спомних си, че това лято бяхме в Тунис – африканска държава, дори и там 100 км. по вътрешни, междуградски пътища, ни отне по-малко от час пътуване. Единственото, по което си приличат тунизийските и българските пътни настилки, са „полегналите полицаи“. Иначе дупки по пътищата в Северна Африка не видях, а мантинелите и маркировката макар и стари бяха навсякъде.

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

Градската ни разходка започна от румънския храм Timișoara Orthodox Cathedral. Храмът е посветен на тримата свещени йерарси – светиите Василий Велики, Григорий богослов и Йоан Хризостом. Църквата е сравнително нова – издигната е в края на 30-те години на ХХ век. Макар това да е православен храм, той изключително много се отличава от българските такива. Зад него се вие река Бега. Тя е известна с моста, който е направен по проект са Густав Айфел.

Тимишоара има богато минало, тясно свързано с Австрия, като добавим и българската връзка, градът ни става още по-близък. „Обща“ част от историята ни е и това, че градът също е бил под турско владение, макар и за по-кратко - „само“ век и половина. Още една сближаваща част е, че две години след Пловдив Тимишоара ще бъде също европейска столица на културата.

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

Повече от три века Тимишоара е била част от Австро-Унгарската империя, благодарение, на която всички следи от турско време са заличени. И още в началото на нашата разходка из града пред нас се разкрива една архитектура, която по особен начин ни напомня на австрийската. Сега разбирам защо наричат този град „малката Виена“.

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

Като говорим за славното минало, част от него е отново с българска следа – Тимишоара два пъти има български градоначалници, които я ръководят. В края на XIX век това е Карол Телбиц и в наши дни – Георги Наков. Тимиш, както го наричат някои, е известен и с това, че е първият осветен европейски град (от 1884 г. има улично осветление).

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

От църквата пред нас се открива широка пешеходна улица, по която продължаваме – бул. Републики. Той ни отвежда до Градската опера, на чиято сцена са имали концерти Щраус-син и Лист. В съботния ден попадаме на пресъздаването на румънски старинен военен обичай. Леко встрани се намира Банатският музей, а някога на това място е бил готическият замък на трансилванския воевода в борбата срещу османската армия Ян Хунияди. Един ръкав от бул. Републики ни извежда на Площада на Свободата. В средата се издига статуята на Св. Йоан. Оттук преди 30-ина години започват протестите срещу режима на Николае Чаушеску. В порива за свобода има и жертви, сред които и френският журналист Луи Калдерон. Впечатляват ни имената на улиците – Републики, Свобода, Революция, Обединение.

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

Ние продължаваме към следващата точка, която сме набелязали – бастион Мария Терезия – някогашна отбранителна стена на Австро-Унгарската империя. Минаваме през парк Civic, в който се намира един от театрите – с изключително интересна артфасада. 

През времето на комунизма част от бастиона е бил разрушен, за да се модернизира града. Още една черта, по която си прилича с България. Напомни ми на Пловдив, чийто археологически находки при Централна поща също са разрушени, за да се направи тунел. Бастионът днес е приютил магазини, кафене и има една част, която е нещо като галерия.

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

От старинното укрепление продължаваме към сърцето на града – площада на Обединението. Приютил две църкви – Свети Георги се издига в единия край, а от другия е православната сръбска катедрала. По средата величествено се издига колоната на Света Троица, която напомня за страшната чумна епидемия от XVIII век. Заставаш по средата, затваряш очи и се пренасяш в едно величествено минало… завърташ се в кръг и ти се иска никога да не си тръгваш.

Разкажи и спечели: До Тимишоара и напред
Снимка: Димитрина Пандурова

Тимишоара надхвърли нашите очаквания. Накара ни да забравим за дългото и нелеко пътуване. Накара ме мен лично да съжалявам, че нямам повече време, за да се запозная и докосна до банатските българи, да разгледам музеите, да посетя градините, с които е известен градът е известен.

Може би следващият път.

Беше време да потегляме, напред ни очакваше още една европейска столица от бившия източен блок – Братислава.