Тръгвате в командировка до Мадрид. Ще пътувате със самолет през Милано. Когато стигате в Испания, установявате, че багажът ви го няма на летището, а за следващите 5 дни трябва да си купите задължително нови дрехи и четка за зъби. Друг избор нямате, иначе ще изложите и фирмата, и себе си на деловите срещи, които ви предстоят.
Представете си и друг вариант. Искате да изненадате своя любим и му поръчвате онзи фотоапарат, за който си мечтае от две години от сайт във Великобритания. Когато техниката пристига в София, се оказва, че „затворът” й е заседнал и батерията й пада само за 6 часа, а любимият човек е повече от разочарован.
Какво може да направите в такива случаи?
Може да вдигнете скандал или да махнете с ръка… Има и трети вариант - да си потърсите правата. А най-лесно е да ги имате на телефона си чрез безплатното мобилно приложение ECC-Net: Travel app (свалете от тук, тук или тук). Там има съвети на 25 езика, които може да ползвате в 101 ситуации. Ето някои от тях:
1. Където и да пазарувате в Европейския съюз, важат едни и същи правила. Ако купите нещо онлайн или на място, но продуктът се окаже с дефект, може да поискате да ви го заменят с нов или да да го ремонтират. И в двата случая не би трябвало да се охарчвате допълнително. В случай, че търговецът не се съгласи, може да поискате да ви върне парите. Ако и това не стане, може да се оплачете в Европейския потребителски център България.
Полезен съвет: Пазете всички касови бележки и кореспонденцията с търговеца.
2. Ако ви загубят багажа, докато пътувате със самолет, веднага трябва да потърсите гише „Рекламация багажи” на летището, където се попълва доклад за повреден или загубен куфар. А след това най-късно до 21 дни трябва да напишете мейл и до превозвача. Имате право на обезщетение.
Жената, на която й се е наложило да си купува дрехи и тоалетни принадлежности заради командировката в Мадрид по-горе, например получава 227 евро компенсация.
3. Когато решите да си наемете кола, която вече сте резервирали от България, а на място се окаже по-скъпа, също имате варианти за действие. Ако компанията не е готова да се съобрази с вашето настояване да спази цената при резервирането, имате право да прекратите договора си и да поискате парите си обратно. Друг вариант е да платите по-високата такса, но да претендирате впоследствие да ви върнат допълнителните такси. Важното е да пазите всички касови бележки, фактури, името и адреса на фирмата.
Текстът е подготвен от Европейския потребителски център в България
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!