Мнозина вече са забравили историята на пистата край Сливен и това, че България за малко е щяла да има подходящо за Формула 1 трасе още по времето на социализма. Днес недовършената писта е изоставена. Край основите и отводнителните системи могат да се видят само скелети на животни, а в далечината – силуетите на сливенските блокове...
Но какво се е случило?
През 1982 г. в няколко български вестника излиза информация, че край Сливен е започнало строителството на модерна автомобилна писта, подходяща и за състезания от Формула 1. Български експерти са изпратени в Европа, за да проучат технологията и особеностите при изграждането на подобни съоръжения.
Избран е терен в местността Романуша край Сливен, който отговаря на изискванията на Международната автомобилна федерация. Дължината на трасето е малко над 4 километра, планира се да се изградят още къмпинг с 320 места, паркинг за 30 000 автомобила, модерна болница...
Положени са основите, изградени са отводнителните системи, които могат да бъдат видени и днес.
Междувременно Международната автомобилна федерация променя изискванията за пистите и проектът трябва да бъде преработен. Въпреки забавянето, ако той е бил завършен по план, през 1992 г. България щеше да има лицензирана писта за Формула 1.
Всъщност пистата край Сливен се строи успоредно с Хунгароринг до Будапеща, но унгарците успяват първи да завършат своята, което обезмисля изграждането на втора в социалистическия блок. Тогава българският проект загубва инерция, а след промените през 1989 г. е окончателно прекратен.
От началото на изграждането на трасето до прекратяването на проекта през 1990 г. за него са изхарчени над 25 милиона лева.
Как изглежда недовършената и изоставена писта край Сливен днес, можете да видите от снимките на „Изоставено в България“ в галерията горе. Вече ви разказахме за "Изоставено в България", а официалната им страничка е тук.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!