Прекаления наплив на туристи и последствията от него

  • Прекаления наплив на туристи и последствията от него
    Прекаления наплив на туристи и последствията от него

В последните години се наблюдава феноменът на „прекомерния туризъм“. 

Причината за появата му са както повечето опции за пътуване, така и съчетанието от макроикономически фактори и променящи се бизнес тенденции кара все повече туристи да се трупат на популярните дестинации. Това обаче води до щети за околната среда, опасни условия, мизерия и изтласкване на местните жители заради високите цени.

Местните жители се оплакват от туристите, а посетителите често проявяват неуважение и вандализират природни и създадени от човека чудеса, откакто са започнали да ги посещават. Но туризмът такъв, какъвто го познаваме, е бил много по-органичен.

В началото на XIX в. пътуването за лично удоволствие е занимание само за богати благородници и образовани професионалисти – хора, за които то е израз на социалната им класа и е показвало влияние, власт, пари и свободно време. Едва към 1840 г. се развива комерсиализираният масов туризъм като той се разраства с увеличаването на средната класа.

Ето и няколко примера в Барселона има 30 млн. посетители годишно при население от 1,6 млн. души. 20 млн. посетители във Венеция при население от 50 хил. души. Основната причина за този пик на туризма обаче макроикономическа.

Средната класа вече е глобална и десетки милиони хора в последните години разполагат със средства, за да пътуват. Ето и един пример –  броят на пътешествията в чужбина на китайски граждани е нараснал от 10,5 млн. през 2000 г. до около 156 млн. души през изминалата година. Той обаче не е единствен. Пътешествията на международни туристи по света нарастват от малко над 70 млн. през 1960 г. до 1,4 млрд. сега, което ясно показва, че масовият туризъм е напълно нов феномен и то доста мащабен.

Бизнес тенденциите също допринасят за превръщането на райски кътчета в изгубен рай. Круизните почивки са много по-популярни, отколкото са били преди и изгарящите дизел кораби изсипват хиляди пътници наведнъж в пристанищните градове. Свръх-евтини авиолинии използват малките провинциални летища и драстично намаляват цената на пътешествията из Европа, Америка и Азия. Те насърчават пътниците годишно да извършват 1 млрд. полети с бюджетни авиокомпании.

Платформи като Airbnb увеличават броя на подходящите за наемане стаи в градовете. Yelp и TripAdvisor пък правят ресторанти, музеи и плажове по-лесно откриваеми и съответно – по-лесни за съсипване. Думата overtourism (от англ. „прекомерен туризъм“) навлиза в масова употреба през 2017 г. с широко отразяване на проблемите във Венеция, Бали и навсякъде другаде.

Разбира се, някои опасения от прекомерния туризъм изглеждат крайно преувеличени и много от местните оплаквания са провокирани от класова или расова дискриминация. От друга страна обаче и той има своите позитиви в лицето на по-голямо познаване на различни култури, повече инвестиции, повече глобални връзки, по-голяма демократизация на туризма и вероятно повече благоговение и възхищение пред чудесата на света.