42% ще почиват повече през 2025: Ключови тенденции в пътуванията

  • 42% ще почиват повече през 2025: Ключови тенденции в пътуванията
    42% ще почиват повече през 2025: Ключови тенденции в пътуванията

Скорошно проучване на Marriott разкрива, че значителен брой пътуващи планират да вземат повече почивки през 2025 г., като 42% от участниците изразяват намерения да увеличат честотата на пътуванията си. Проучването, събрало отговори от 21,374 възрастни в Европа, Африка и Близкия изток, показва, че респондентите очакват да отидат на средно 5,5 почивки, което включва 2,3 вътрешни пътувания, 1,8 почивки до близки дестинации (в рамките на четиричасов полет ) и 1,4 почивки до отдалечени места. Това се равнява на почти едно пътуване на всеки два месеца през 2025 г.

Проучването също така хвърля светлина върху нововъзникващите тенденции в пътуванията, като нарастващата популярност на „културните почивки“. Тези пътувания, които са предназначени да изследват личната семейна история или произход, вече са били предприети от 36% от анкетираните. Освен това 32% от хората планират да участват в такива приключения в близко бъдеще. По-младите поколения изглежда движат тази тенденция, като 43% от пътуващите на възраст 18-24 години и 45% от тези на възраст 25-34 години вече са участвали, в сравнение със само 22% от тези на възраст 65 и повече години.

Около 67% от пътуващите съобщават, че са по-приключенски настроени по време на почивката си, като по-младите пътешественици показват по-голяма склонност към тези преживявания. По-конкретно, 78% от 18-24-годишните и 82% от 25-34-годишните се занимават с по-смели дейности на почивка, докато само 39% от тези на 65 и повече години правят същото.

Проучването подчертава, че устойчивостта остава ключов фактор при решенията за пътуване. Повече от 72% от анкетираните сега обмислят въздействието на пътуванията си върху околната среда, увеличение от 64% през предходната година. Освен това, 55% от пътуващите са проверили идентификационните данни за устойчивост на своето настаняване по време на последното си пътуване, което е значително увеличение от 22% през предходната година. Това отразява нарастващата загриженост за екологичните практики сред пътуващите. Освен това използването на изкуствен интелект при планирането на пътуванията се е увеличило, като 41% от респондентите са включили инструменти с изкуствен интелект, за да проучват или планират ваканциите си, спрямо 26% през предходната година. По-младите пътуващи са особено запалени по тази технология, като 59% от тези на възраст 18-24 години и 62% от тези на възраст 25-34 години използват AI, в сравнение със съответно само 41% и 26% през предходната година.

Когато става въпрос за избор на настаняване през 2025 г., се очаква пътуващите да дадат приоритет на чистотата (95%), цената (92%) и местоположението (91%). Устойчивостта също се превръща във важен фактор за 65% от участниците, докато 47% са склонни да изберат опции, подходящи за домашни любимци. Освен това, повече от половината от пътуващите (55%) търсят места за настаняване, които обслужват самостоятелно пътуващите, което отразява нарастващата тенденция за по-персонализирани изживявания при пътуване. Значението на прекарването на качествено време с приятели и семейство (53%) или фокусирането върху грижата за себе си (49%) остава централно за плановете на много пътешественици, като 36% се надяват да се върнат от почивката си, чувствайки се по-здрави, отколкото когато са пристигнали.

Въпреки увеличаването на плановете за пътуване, много респонденти стават все по-фокусирани върху осигуряването на стойност за парите. Специалната тарифа остава основен мотиватор за 52% от пътуващите, а 30% вземат предвид обменните курсове, когато планират ваканциите си. В допълнение, пътуването по средата на сезона се очертава като стратегия за 74% от респондентите, които искат да си осигурят по-добри сделки, сигнализирайки за по-премерен подход към планирането на ваканцията.