През последните десетина години се провеждат все повече изследвания, търсещи тайните на човешкото щастие. Макар да се различават в част от изводите си, всички те са единодушни по един въпрос: купуването на преживявания носи много повече удовлетворение, отколкото купуването на вещи.
Резултатите от изследване на Гилович и Килингсуърт, публикувано в списание Psychological Science, разкриват, че харченето на пари за преживявания „носи по-продължително щастие“. Ако „да живееш за мига“ е разпространен девиз в наши дни, то да живееш в очакване на този миг се оказва още по-добро. Именно очакването преди и спомените след самото изживяване са причината за по-продължителния позитивен ефект.
Затова пътуванията, концертите, филмите, театралните постановки са по-добри подаръци от вещите. Научно доказано е, че очакването на преживяване предизвиква по-голямо вълнение от очакването на материална покупка.
Гилович разкрива в свои предишни проучвания, че причината преживяванията да правят човек по-щастлив от вещите, е че хората са по-малко склонни да сравняват преживяванията си с тези на другите.
На пръв поглед звучи логично нещата да стоят така: ако си купите/подарите ваканция, тя ще дойде и приключи, а ако си купите нещо материално, то ще остане. В действителност обаче хората са склонни много бързо да свикват с новите предмети и да спират да ги оценяват, ако ги виждат/ползват постоянно. Много бързо те се превръщат във фон, изхабяват се, остаряват. С преживяванията не е така – те или са достатъчно кратки, за да нямаме време да свикнем с тях, или пък с времето спомените ни ги „изчистват“ от негативните детайли и стават все по-прекрасни в съзнанието ни.
Проучванията са ясни, коя е следващата ви дестинация?
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!