Когато пандемията причини принудителното затваряне на обществени пространства по света, музеите и сградите на изкуството трябваше да мислят в движение и много от тях започнаха да пускат виртуални обиколки, за да компенсират. Но сега се открива музей, който е напълно влязъл в дигиталното пространство - първият по рода си, който поставя виртуалното изживяване на преден план и в центъра.
Стартирайки на 4 септември, VOMA или Виртуалният онлайн музей на изкуствата се счита за първият напълно интерактивен виртуален музей в света, който може да се похвали с класически и съвременни произведения от целия свят, всички безплатни за разглеждане.
Колекциите, курирани от директора на музея Ли Кавалиер, извличат от колекциите на утвърдени институции като Ермитажния музей, Института за изкуство в Чикаго и Метрополитен музей на изкуствата в Ню Йорк, където могат да бъдат открити парчета като Олимпия на Едуард Мане, за гледане на Musée d'Orsay в Париж и "Градината на земните наслади" от Йероним Бос, в мадридския "Музео дел Прадо", както и съвременни произведения от Нан Голдин, Кара Уокър и Ли Вей.
Една галерия ще има изложба, изследваща човешката връзка, а друга - „Дегенеративно арт изложение“, пресъздаване на нацистки експонат от 1937 г., който изобличава работата на така наречените „дегенертивни“ художници като Макс Бекман и Анри Матис - част от непрекъснато усилие да се покаже как изкуството може да се използва като инструмент на потисничество.
Освен това ще се съсредоточи вниманието върху потребителите, благодарение на програма на Комисията, която помага на иновативните художници да създават първите си дигитални творби, като кенийско-британската художничка Фийби Босуел изпълнява встъпителните отличия в пространството на художниците на музея.
Изкуството може да е причината, но технологията прави или прекъсва виртуална екскурзия и екипът на VOMA разчита на екип от архитекти, CGI дизайнери, геймъри и куратори, които да създадат компютърна графика с игрова интерактивност за опит, който цели да бъде автентичен, като разходка в галерия от реалния живот. Всяко парче се показва с висока разделителна способност и се представя заедно със сродни медии и референтни материали, а гостите могат да обиколят пространството по желание, от площадката до близката гора, наслаждавайки се на слънцето или да минат под дъжда.
„Виртуална стая за гледане може да се чувства като самотно място - тихо, празно, понякога леко неспокойно“, казва в прессъобщение художникът Стюарт Семпъл, който създава музея. Чувство, което не е чак толкова различно от това да влезеш в мрачно, мълчаливо галерийно пространство и да се почувстваш малко неудобно."
„Искаме нашите посетители да чувстват, че това е тяхното пространство, и ние искаме те да искат да се връщат отново и отново, независимо дали ще посещават нови изложби, докато програмата продължава, или просто ще се мотаят.“
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!