Права на потребителите за закупени в чужбина стоки

  • Права на потребителите за закупени в чужбина стоки
    Права на потребителите за закупени в чужбина стоки

Представете си следната ситуация: купили сте си фотоапарат за 2300 евро по време на лятната си почивка в Гърция. Когато се прибирате в България, установявате, че обективът му е надраскан и практически не може да се използва. Свързвате се с търговеца в Гърция, който ви отказва замяна или поправка с мотива, че драскотините по обектива са по ваша вина. Вие обаче дори не сте го изваждали от опаковката.

Тук ще си говорим за права на потребителя, когато ви отказват замяна на повредена стока, закупена в друга страна, членка на ЕС. В тези случаи правосъдието е по-скъпо и отнема повече време, което кара потребителите най-често се отказват.

В Европейския съюз обаче има механизъм за улесняване на съдебните спорове по граждански дела – т.нар. Европейска заповед за плащане (ЕЗП).

На първо място е важно да се каже, че Европейската заповед за плащане може да ви бъде полезна само когато в съдебния спор едната страна е в различна държава, членка на ЕС, от тази, в която е съдът. Т.е., както е в посочения пример.

Макар и Европейската заповед за плащане да не е създадена специално за потребителски спорове, тя е много подходяща за такива.

Трябва да знаете, че процедурата за издаване на ЕЗП е доста опростена и не се нуждаете от адвокат, за да потърсите правата си. Когато потребителят реши да си върне платената сума за съответната стока, използвайки процедурата за ЕЗП, първата стъпка е да подаде молба за издаване на ЕЗП (документите можете да видите тук). Попълвате формуляра на български език, а уебсайтът го превежда автоматично на езика на търговеца, без да се налага да ползвате услугите на преводач. Също така трябва просто да опишете какви доказателства притежавате и в каква връзка са те с вашия иск без да се налага да ги прилагате към молбата. Основната цел на процедурата е тя да бъде бърза.

Законът ви дава възможност да проведете съдебната процедура срещу некоректния търговец пред съда в България. Ако съдът прецени, че имате право да получите съответната претендирана сума, ще издаде заповед за плащане. Негово задължение е и да я връчи на ответника.

След като тя е връчена на търговеца, пред него стоят две възможности – или да направи съответното плащане или да подаде възражение срещу заповедта. Възражението на търговеца означава, че производството ще трябва да продължи по общия ред – т.е. вие ще загубите възможността да получите обезщетение по реда на Европейската заповед за плащане. Това обаче е малко вероятно, тъй като практиката показва, че след като вече има издаден съдебен акт, повечето търговци смятат за по-разумно да изплатят съответната дължима сума, отколкото да рискуват да бъдат осъдени по общия ред.

Повече информация относно проекта на асоциация "Активни потребители" „Повишаване осведомеността на потребителите относно достъпа до правосъдие” можете да откриете тук.

Права на потребителите при стоки до 2000 евро.

 

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Peika.bg и във Facebook, за да следите всички вдъхновения за пътешествия, любопитни традиции и съвети за пътуване!