С настъпването на утрото водните канали на Венеция се изпълват с гондоли (+ малки лодки и вапорето - местният воден градски транспорт). На фона на боядисаните в ярки цветове къщи край водата стотици туристи нямат търпение да изживеят своята част от романтиката на италианския град. Като част от историческото и културно наследство на Венеция, гондолата има свои тайни (първото писмено споменаване на този вид лодка е през 1094 г.). Ако знаете поне част от тях, вашето преживяване на гондола ще бъде съвсем различно.
Гондолата
Параметрите на гондолата са установени още през 18-и век и се спазват и до днес. Гондолата се изработва задължително ръчно от 8 вида дърво (бор, дъб, череша, орех, махагон и др.). Всяка гондола се състои от 280 части и времето за конструирането й отнема не по-малко от една година. Дължината й е 11 метра, а формата й е асиметрична – лявата страна е по-дълга от дясната. Тази особеност се дължи на факта, че гондолиерите гребат прави, с едно гребло. Асиметричната форма на лодката помага за запазване на баланса.
В продължение на векове гондолите са били основното средство за придвижване на хора и товари във Венеция. Днес имат две основни функции: атракция за туристите и участници в специалните регати за гондоли. Рядко гондоли се използват за сватби и погребения.
Професия: Гондолиер
Макар да изглежда като фасулска работа, да навигираш гондола по каналите на Венеция не е никак лесно. И съвсем не всеки може да го прави.
Гондолиер е професия, която си има своя гилдия. Гондолиер се става след дълго обучение и броят на лицензите, които се дават годишно, е ограничен. По време на изпита си бъдещите гондолиери трябва да докажат познанията си по чужди езици, история на Венеция, забележителности в града и гребане в плавателния съд.
Интересно е, че в продължение на векове професията на гондолиера остава затворена само за мъже и едва през 2010 г. Джорджия Босколо става първата жена гондолиер.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!