Докато поредното горещо лято, изпълнено със съобщения за пренаселени европейски дестинации и усилия за ограничаване на притока на туристи, е към своя край, продължаващата дискусия за свръхтуризма не показва признаци на отслабване.
Градове като Амстердам, Барселона и Венеция често се подчертават в този дебат и те ще се появят в тази класация, но те представляват само малка част от европейските места, борещи се с предизвикателствата на свръхтуризма.
По-долу са изброени няколко европейски дестинации, които са предприели значителни мерки за справяне с този феномен и подобряването на качеството на живот както за местните жители, така и за посетителите. Някои от споменатите места може дори да ви изненадат.
Живописният Ил дьо Бреа във Франция, разположен край бреговете на Бретан, е пример за това как пренаселеността може да се превърне в проблем навсякъде в Европа. Това лято островът въведе дневно ограничение за броя на пътуващите през деня в пиковите часове, за да защити качеството на живот на жителите и да осигури по-добро изживяване на посетителите. Ограничението ограничава броя на посетителите до 4700 между 8:30 сутринта и 14:30 ч., без да включва жителите, собствениците на второ жилище и работниците. Ограниченията са сезонни.
В Атина, Гърция, емблематичният Акропол се превърна в символ на пренаселени туристически места. След нарастващото недоволство от претъпканите условия на туристическия обект, дневният брой посетители е ограничен до 20 000, с почасови ограничения, определени за забавяне на пристигащите и намаляване на задръстванията.
Венеция, Италия, известна със своите зашеметяващи канали, също се бори с прекомерния туризъм. В отговор градът въведе няколко нови политики, като входна такса в определени дни, забрана за мегафони, често използвани от екскурзоводи, и ограничение от 25 души за туристически групи.
Барселона, Испания, беше във всички новини тази година с агресивния си подход към борбата с прекомерния туризъм. Градът обяви пълна забрана за краткосрочни наеми на апартаменти, която трябва да влезе в сила през 2028 г. Освен това Барселона изигра роля в премахването на автобусен маршрут от Google Maps, който туристите използваха за достъп до парка Гюел и увеличи данъка върху пътниците на круизни кораби престой в града за по-малко от 12 часа.
В Лисабон, Португалия, местното правителство планира да намали броя на тук-туките по улиците след оплаквания от жители за нарастващия им брой. Това е в допълнение към градската туристическа такса, която ще се удвои от две евро на четири евро на вечер тази есен.
Халщат, Австрия, живописно село край езеро, също предприе стъпки за справяне с прекомерния туризъм. Миналата есен селото издигна дървени огради, за да попречи на туристите да си правят селфита, тъй като местните се разочароваха от постоянния наплив от посетители, много привлечени от асоциацията на града с изображенията във филма „Замръзналото кралство“ (“Frozen”).
Милано, Италия, въведе разпоредби за справяне с опасенията относно разрушителното поведение в града. Баровете, кафенетата и дори магазините за сладолед вече трябва да затварят по-рано местата си за сядане на открито, а ресторантите за вкъщи също трябва да затварят по-рано.
Севиля, Испания, проучва планове да таксува чуждестранни посетители с такса за достъп до Plaza de España, една от най-обичаните забележителности на града, като част от усилията за защита на мястото от щети.
Флоренция, Италия, предприе значителна стъпка миналата година, като забрани нови краткосрочни наеми в историческия си център, въпреки че по-късно законът беше отменен поради проблеми с прилагането му. В Galleria dell'Accademia оформлението е преработено и часовете са удължени в опит за по-добро управление на тълпите.
Амстердам, Холандия, приложи набор от мерки за управление на броя на туристите. Те включват кампания, призоваваща определени видове туристи да "стоят настрана", забрана за строителство на нови хотели, намаляване на броя на акостиращите круизни кораби и увеличаване на градската туристическа такса, което я прави най-високата в Европа. Градът също така обяви планове да премахне своя терминал за круизни кораби до 2035 г. и наложи ограничения върху употребата на канабис и работното време на баровете в Квартала на червените фенери.
В Марсилия, Франция, близкият национален парк Calanques въведе дневна квота за посетители, за да помогне за опазването на естествената среда на района. Посетителите трябва да резервират предварително и да получат QR код, за да влязат в парка.
Копенхаген, Дания, стартира пилотна програма, наречена CopenPay, насърчавайки туристите да направят екологичен избор като каране на велосипед или участие в почистване на боклук.
В Истанбул, Турция, Света София въведе нови насоки за посещаемост и значителна входна такса за нетурски посетители след скока в броя на посетителите, откакто беше превърната отново в джамия.
Дубровник, Хърватия, въведе ограничения за броя пътници на круизни кораби, които могат да посещават всеки ден, и въведе глоби за туристи, носещи бански костюми в Стария град. Градът стартира и кампания, призоваваща посетителите да се въздържат от шумно търкаляне на куфарите си по калдъръмените улици.
И накрая, гръцкият министър-председател Кириакос Мицотакис намекна за предстоящи ограничения за круизни кораби, посещаващи популярни дестинации като Санторини и Миконос, като част от усилията за справяне с броя на туристите и запазване на привлекателността на островите.
Тази статия ви хареса? Последвайте ни и във фейсбук и инстаграм за още необикновени пътешествия!